DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Hvis kviksølvet stiger – ubåd i Norge
Vraget af U-864 blev opdaget af den kongelige norske marine i marts 2003.
Hvis kviksølvet stiger – ubåd i Norge
Ubådens giftige last af kviksølv opbevares i mere end 1800 rustende stålbeholdere, som denne, der er bjærget fra vraget i 2005.
Hvis kviksølvet stiger – ubåd i Norge
Planen for bjærgningen indebærer anvendelse af en helt ny løfteteknik. En specialbygget gribeanordning bliver sænket ned over ubådens skrog og gøres fast.
Hvis kviksølvet stiger – ubåd i Norge
Derefter bliver skroget løftet og placeret i vuggen på bunden. En bjærgningskran løfter derefter både skrog og vugge til en ventende halvt nedsænket transportplatform ved overfladen. Platformen tager vuggen op på dækket og transporterer hele molevitten til et anlæg i land.
Hvis kviksølvet stiger – ubåd i Norge
Ubådens for- og bagdel ligger 50 meter fra hinanden. Sidescan og ROV-billeder udlånt af Geoconsult.
Hvis kviksølvet stiger – ubåd i Norge

Hvis kviksølvet stiger

– ubåd i Norge

Af Daniel Johnson

En tysk ubåd fra anden verdenskrig fortsætter med at sprede skræk i sine omgivelser på trods af, at det er mere end 60 år siden, den blev sænket.
U-864 blev torpederet af den britiske flåde i 1945, hvor den skulle begynde sin hemmelige rejse til Japan med en last bestående af 67 ton kviksølv. Nu hviler det rustne skrog i vandet ud for den norske vestkyst, og for hver dag der går, rykker miljøkatastrofen nærmere...

Anden verdenskrigs tyske ubåde blev bygget for at terrorisere de allieredes handelsflåder. Ubåden U-864 blev torpederet af Royal Navy i 1945 på vej til en hemmelig opgave ved Japan. De 67 tons kviksølv i lasten beskrives af eksperter som en tidsindstillet giftbombe. Nu kan lokalbefolkningen på den lille norske ø Fedje drage et lettelsens suk, for endelig skal det rustende vrag efter den 83 meter lange type IX-ubåd bjærges fra havbunden.

Undergang
U-864 befandt sig på en hemmelig opgave i de sidste minutter. Den havde kodenavnet Operation Caesar. Tyskerne skulle leverer våbenteknik til Japan og ubåden fragtede dele til avancerede jagerfly, bl.a. systemer der kunne guide målstyrede missiler og metallisk kviksølv til fremstilling af detonatorer. Også tyske og japanske forskere var med om bord. Nazisterne håbede at kunne forhale deres truende undergang i Europa ved at forstærke japanerne.
– Idéen var at holde amerikanerne fuldt optagne i Sydøstasien, så de måtte trække tropper fra kampene i Europa, siger Eric Grove. Han er maritimhistoriker ved University of Salford i England. Hitler begyndte at blive mere og mere desperat.
Britiske kodebrydere havde fået færten af Operation Caesar ved at opsnappe dele af radiotrafik mellem Tysklands og Japan. Ubåden Venturer blev sendt af sted fra Shetlandsøerne for tage striden op med U-864. Om morgenen den 9. februar 1945 kunne Venturer opfange den tyske ubåds motorlyd i sine hydrofoner og snart fik de også visuel kontakt i periskopet. Den britiske ubåd forfulgte sit mål i tre nervepirrende timer. U-864 opdagede, at den var jaget, så den gjorde undvigemanøvrer ved at siksakke. – Vi følte os noget usikre. De kunne jo sænke os, lige vel som vi kunne sænke dem, sagde Henry Plummer i en tv-dokumentar om hændelsen, lavet af BBC. Plummer var førstematros på HMS Venturer.

Dødelig leg
Den dødelige legen tagfat blev trukket i langdrag, men endelig lykkedes det Venturer at beregne U-864’s kurs og man affyrede fire torpedoer hurtigt efter hinanden. De første tre missede. Den fjerde traf U-864 midtfor og brækkede ubåden over. Alle 73 om bord omkom. Sænkningen blev kendt som noget usædvanligt. Det var eneste gang i søkrigens historie, at en ubåd med fuldt overlæg har sænket en anden mens de begge befandt sig neddykkede.
Vraget efter U-864 lå længe efterladt på 150 meters dybde omtrent to og en halv sømil ud for Fedje. Den Norske Marine fandt først vraget i marts 2003 og undervandsbilleder viste, at ubådens forreste og bageste dele lå cirka 50 meter fra hinanden. Roret var låst i neddykningsposition ved nødsituation. Fortsatte undersøgelser i havet og i arkiverne afslørede kviksølvet. Det var lastet i mere end 1.800 stålcontainere placerede i ubådens køl. Nogle af containerne var begyndt at lække og studier viste, at bundslammet rundt om vraget var forgiftet af kviksølv. Det havde også spredt sig til fisk og krabber og andre...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også