DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Video  Video
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
En dykker med undervandsvideokamera og rebreather på jagt efter en historie at fortælle.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Forskellige scener fra Johns videoer, der viser eksempler på nærbilleder, beskæring og vidvinkel.
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
Levende billeder – kunsten at fortælle en historie
1 af 11

Levende billeder

– kunsten at fortælle en historie

Af John Boyle

Uanset hvor smukke sekvenser, du har held til at fange med dit elskede videokamera, så risikerer du, at dine venner falder i søvn, hvis ikke din videofilm fortæller en historie. Den prisbelønnede videofotograf John Boyle giver dig sine bedste tips til, hvordan du beretter med billeder.

At optage video under vandet er ganske let – det er et faktum. Det giver også en stor tilfredsstillelse, og det er der flere og flere, som indser. Mange eksperimenterer i dag med deres digitale stillbillede-kameras mulighed for at optage videosekvenser, og de opdager hurtigt, at de kan producere herlige filmstumper, fordi de kan dokumentere dyrenes adfærd og bevægelser på en måde, som stillbilleder ikke har en chance for at skildre.
Du kan indspille alt, hvad du ser i vandet, og derefter kan du redigere det bedste af materialet og dele det med dine venner. Du kan faktisk producere undervandsfilm komplette med musik, fortællerstemme og lydeffekter – pas bare på Cousteau! Der er en ny generation på vej!
Det tilføjer en ny dimension til dine dyk, når du begynder at optage video. I starten tager du måske mest kameraet med for sjov – men ganske snart kan du slet ikke forestille dig at dykke uden! Før kastede du måske bare et blik på et dyr, noterede dig, at det fandtes der, og svømmede så videre. Med kameraet tilbringer du evigheder med at studere, hvad dyret er i gang med, mens du forsøger at finde den bedste vinkel at skildre det på film.
Du finder snart dig selv liggende på en øde mudderbund, mens du venter på, at en eller anden lille pusling kigger frem igen fra sit gemmested, så du kan fange noget specielt på film. Okay, måske får jeg det ikke til at lyde specielt lokkende. Men vent bare til du ligger der, og husk så mine ord!

Indkøb
Hvad skal du begynde med at vælge – kameraet eller undervandshuset? Uv-huset først, hvis du spørger mig. Over hele prisskalaen er der store forskelle på, hvad forskellige videokameraer kan, men det er kun relativt få funktioner, der virkelig betyder noget nede i vandet.
Og hvis du er indrettet som mig, så har du kun behov for at justere meget få indstillinger, mens du dykker. Naturligvis er der undtagelser nu og da, men jeg tror faktisk på, at kameraets automatik er både klogere og hurtigere, end jeg er.
Start derfor med at finde ud af, hvilke videohuse, der er på markedet. De varierer overraskende meget, så det er vigtigt at vælge et, som du trives med, og som ligger godt i dine hænder. Derefter er det på tide at vælge et kamera, som passer ind i dåsen.

Tre beslutninger
Der er ikke så enormt mange forskellige producenter at vælge imellem, når det gælder huse til fuldblods-videokameraer. De største er canadiske Amphibico og amerikanske virksomheder som Gates, Light & Motion og Ikelite. Det er altså let at tjekke forskellige modeller og sammenligne priser, fordi markedet ikke er så omfattende. Til kompaktkameraer med video-kapacitet er der er et anderledes stort udbud, men jeg vil her fokusere på dedikeret videoudstyr.
Du har tre principielt vigtige beslutninger at træffe: 1) Elektrisk eller mekanisk kontrol af kameraets indstillinger? 2) Hvilken kvalitet skal der være på billedet i søgeren? Og 3)...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også