DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Dykkemedicin  Dykerimedicin
Toppræstationer – idrætspsykologi møder dykning
Toppræstationer – idrætspsykologi møder dykning
Toppræstationer – idrætspsykologi møder dykning
Toppræstationer – idrætspsykologi møder dykning

Toppræstationer

– idrætspsykologi møder dykning

af John R. Yarbrough, Ph.D.

Psykologien er først for relativt nylig kommet ind i idrættens verden. Der handler det om at yde fremragende præstationer inden for én idrætsgren. Men idrætspsykologien kan sagtens tillempes til dykning. På trods af navnet behøver der nemlig ikke være konkurrence indblandet. Denne artikel handler hverken om teknisk dykning eller om fritidsdykning – selv om en del metoder og procedurer kan gælde begge. Vi vil simpelthen se på, hvordan idrætspsykologi kan hjælpe os alle med at blive de bedste og sikreste dykkere, som vi kan blive.

Karakteristisk for idrætspsykologi er, at man opstiller personlige mål. Man stræber mod målet gennem forskellige anstrengelser. Det kan fx handle om at booke plads på en dykkerejse. Mål kan vare langsigtede – eksempelvis at blive certificeret som divemaster inden to år. De kan sættes op på middellang sigt – som fx at tage et specialkursus i sommerferien eller opnå perfekt opdriftskontrol og trim inden sommeren er ovre. En del mål er kortsigtede – det kan fx være ikke at røre korallerne under en uges dykkerejse til Rødehavet.
Delmål er mindre, men veldefinerede skridt mod at opnå et større mål. Sommetider kan et mål være noget storslået og svært opnåeligt. Og så behøves der flere delmål undervejs dertil. Tænk hvis målet er, at du skal bevæge dig op af en enorm lang trappe. Så er hvert trin på trappen et delmål. Ti trin er ti delmål. Tyve trin er tyve delmål. Vejen til nogle mål kræver bare et fåtal af delmål, men mere komplicerede præstationer kræver mange små skridt. Måske oven i købet et antal etapemål på vejen?
Det giver motivation at opstille personlige mål og det øger selvsikkerheden at opnå efterstræbte mål. Vejen til målet går hånd i hånd med regelmæssig træning. At nå det næste uddannelsesmæssige trin inden for sin uddannelsesorganisation er formodentlig det mest almindelige eksempel på mål blandt dykkere. Dine personlige mål inden for dykningen hænger måske sammen med øvrige mål i livet – det kan være andre idrætslige præstationer, vægttab eller fysisk kondition. Visse mål inden for dykningen har måske ikke ret meget at gøre med, hvordan du passer dit helbred. Men helbredet har næsten uundgåeligt indvirkning på din dykning.

Mål inden for dykning
Okay – hvor skal dykningen lede hen? Du har måske lavet et intro-dyk, så kan første mål være at klare Open Water-kurset. Senere mål kan handle om at blive divemaster eller instruktør. Eller dit mål kan gælde undervandsnavigation, fotografering eller en anden specialgren inden for dykningen. Måske er du på vej mod de mere tekniske aspekter af dykningen?
Blandt målene for en dykker kan man tænke sig at opnå en vis færdighed, beherske en bestemt metode eller teknik eller udføre et særligt dyk på et udvalgt sted – eksempelvis i Antarktis. Det sidste alternativ ville kræve delmål som fx at lære at dykke i tørdragt, at få erfaring i koldtvandsdykning – og opnå den selvsikkerhed, der gør, at man kan håndtere så avancerede dyk. Men mål skal være veldefinerede, målbare og opnåelige. Det bedste er, hvis dine mål ligger tilpas langt fra dit nuværende niveau, dine dykkefærdigheder eller din dykkeviden. Så bliver du bedst motiveret til at sigte fremad. Mål må ikke være totalt urealistiske eller langt uden for dine resurser og din kapacitet. Urealistiske mål kan virke afskrækkende i stedet for motiverende.
I et større perspektiv kan mange mål forekomme ens, men ser man lidt nærmere efter, kan de være ret forskellige fra person til person....

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også