– and the winner is...
Ingen tvivl om, at undervandsfoto spiller en rolle for mange af vore læsere – de indsendte bidrag vidner om en stor aktivitet. Det var en fornøjelse at gennemgå de i alt 611 billeder, der er kommet ind på redaktionen i de måneder konkurrencen har løbet.
De indsendte bidrag fordelte sig på 160 enkelte deltagere – hovedparten af dem var mænd. En anden klar tendens var, at næsten alle billederne var taget i varmt og blåt vand. Kun ganske få undervandsfotos afspejlede nordiske dykkeforhold.
En hel del af billederne var meget rå og ubearbejdede. De kom tydeligvis direkte fra kameraet. Især de undervandsbilleder, der var taget helt uden brug af blitz ville have haft godt af en ordentlig tur i et billedbehandlingsprogram. Flere af de ubearbejdede billeder ville måske være rykket op på en vinderposition, hvis deres ophavsmande havde ulejliget sig med lidt efterbehandling?
Det er faktisk lidt synd, da netop muligheden for at forbedre billeder, hvor komposition og situationen er god, men hvor de tekniske forhold ikke helt optimale, er en af det digitale domænes allerstørste fordele.
Læs mere om dette emne i DYK4/2004. Og følg i øvrigt med i den serie om nordisk undervandsfoto, som vi starter i næste nummer.
Efter at de over 600 billeder passerede juryens kritiske blik blev en håndfuld favoritter udvalgt. Efter et par intensive forhandlinger blev juryen enige om at nominere de vindende bidrag, som vi præsenterer på disse sider. Vi ønsker vinderne tillykke og takker samtidig alle, der har deltaget i konkurrencen.
På www.dyk.dk kan du se alle de øvrige indsendte bidrag til fotokonkurrencen.
1. Præmie: Ingvar Eliasson
Juryens begrundelse: Selv om det ikke er et egentligt undervandsbillede, undfanger det stemningen på et typisk skandinavisk kutterdyk på en særegen måde – det er næsten som at være der selv. Efterbehandlingen og farvetoningen understøtter virkningen.
2. Præmie: Anders Nyberg
Juryens begrundelse: En sjov situation, hvor mange faktorer er gået op i en højere enhed. God komposition, der fastholder blikket med stærke diagonale linier. Vi deler dykkerens oplevelse af nærkontakten med den store fisk. Samtidig viser dette billede, at det er vigtigt at komme tæt på sit motiv.
2. Præmie: Peter Rasmussen
Juryens begrundelse: Et godt eksempel på en vellykket brug af balanceret lys med en korrekt eksponering af baggrunden og diskret belsysning af motivet med blitz. Billedet er taget på det helt rigtige tidspunkt, hvor dynamikken i bevægelsen er stærkest.
3. Præmie: Haakan Olsson
Juryens begrundelse: Vrag er på mange måder lette at fotografere, da de ikke flytter sig. Det er til gængæld svært at give billederne stemning og karakter. Men det lykkedes rigtig godt på dette billede, hvor maskintelegrafen træder fint frem i et helt særligt lys.
3. Præmie: Hans Spiciar
Juryens begrundelse: Klovnfisk er et uopslideligt og klassisk fotomotiv, men man skal tage rigtig mange...