DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
CDWS præsenterer: ægyptiske vrag – Agia Varvara
CDWS præsenterer: ægyptiske vrag – Agia Varvara
CDWS præsenterer: ægyptiske vrag – Agia Varvara
CDWS præsenterer: ægyptiske vrag – Agia Varvara
CDWS præsenterer: ægyptiske vrag – Agia Varvara
CDWS præsenterer: ægyptiske vrag – Agia Varvara
CDWS præsenterer: ægyptiske vrag – Agia Varvara
CDWS præsenterer: ægyptiske vrag – Agia Varvara

CDWS præsenterer: ægyptiske vrag

– Agia Varvara

Selvom det ikke ligger langt fra det berømte vrag Million Hope langs Sharm el Sheikhs nordligste kyster på Sinaihalvøen, udgør vraget efter Agia Varvara ikke et sted, der besøges særligt ofte af dykkere. Vragets placering ved et kystrev i nationalparken ved Nabq og de nordlige vinde, der ofte blæser gennem denne del af Aqaba-golfen, gør, at vraget sjældent indgår i planerne hos de normale dagtursbåde.
Det er ikke så meget, der findes af dokumentation om Agia Varvaras forlis, men vi ved, at hun blev bygget af Ch & At Aug-Normand i Frankrig, og, at hun blev søsat som Nina i 1950. Hun blev rubriceret som et generelt fragtskib, og fik senere navnene Athenia og derefter Petros, inden hun endelig blev døbt Agia Varvara i 1974. Et relativt lille skib, i betragtning af, at hun havde tre lastrum og hun fortrængte 985 brt.
Agia Varvara var ejet og drevet af Gestar Shipping Company i Famagusta på Cypern, da hun forliste. Hun sejlede med ballast fra havnen i Aqaba i Jordan med kurs mod Port Said. 90 sømil inde i rejsen ud på de små timer d. 27. juni 1976 kolliderede Agia Varvara hårdt med kystrevet tæt på Nabq og sank. Besætningen overlevede efter at være blevet reddet af den israelske flåde.
Dykning
Agia Varvara ligger 200 meter nord for Million Hope. Nogle vragstumper, deriblandt et stykke af stævnen, ligger oven på revet. Resten af skibet hviler under vandet i et relativt lavt og eksponeret område. Det er temmelig forslået. Agterstavnen ligger på havbunden på 20 meter og peger op ad revet. Man kan stadig se skruen og roret, der befinder sig et stykke væk. Gennem denne sektion er der adgang til maskinrummet, selvom maskinen ligger udsat på revet på dybder mellem seks og otte meter. Et lille stykke væk mod nord, stadig på 20 meter, finder man en anden stor sektion med en skorsten. I nærheden er store stykker stålskibssider og jernstrukturer spredt ud over havbunden og revet ved siden af. Bakken og stævnen ser ud til at være blevet oppe på revet og er nu reduceret til skrot. Med verdensberømte vrag som Thistlegorm, Carnatic og Giannis D i denne del af Rødehavet kan Agia Varvara ikke beskrives som et af Ægyptens bedste vrag. Hvis hun var gået ned et andet sted og ikke var blevet så medtaget, ville hun sikkert være mere berømt og besøgt. Men ikke desto mindre er hun et forfriskende alternativ til de ofte besøgte dykkesteder i området. Mange af de lokale dykkeguider har ikke engang besøgt vraget.

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også