DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Eric Nordevall – violinvraget i Vätteren
Skovlhjulene på Erik Nordevall er stadig intakte, men en del af plankerne er gået løs og ligger på bunden i nærheden af hjulene.
Eric Nordevall – violinvraget i Vätteren
To fine stokankre fulgte med Erik Nordevall i dybet.
Eric Nordevall – violinvraget i Vätteren
Signalkanonerne sidder nydeligt i forenden, men de er præget af de mange år på bunden af Vätteren.
Eric Nordevall – violinvraget i Vätteren
Signalkanonerne i forenden er overdækkede af rust.
Eric Nordevall – violinvraget i Vätteren
Midt på vraget finder vi en talje.
Eric Nordevall – violinvraget i Vätteren
Erik Rådström filmer nedgangen til salonen på agterdækket.
Eric Nordevall – violinvraget i Vätteren
Eric Nordvall  Byggeår 1836-37 Værft Hammarstens Værft, Norrköping Dampmaskiner Dampkedel samt skovlhjul fremstillet og monterede hos Motala Verkstad Længde 28,5 meter Største bredde 6,4 meter Dybgang 2,6 meter Vægt 21,6 ton

Eric Nordevall

violinvraget i Vätteren

Tekst og foto Rikard Godlund
Vi glider ned langs nedstigningslinen. Det er mørkt og sigten er dårlig, i hvert fald efter den normale standard i Vättern. Vi nærmer os 40 meters dybde og en skorsten og to store skovlhjul begynder at tage form i skæret fra vores lygter. Det er et fantastisk øjeblik, når vraget efter Eric Nordevall træder frem i mørket.

Få vrag er lige så eftertragtede og populære som vraget efter hjuldamperen Eric Nordevall. At der de sidste ti år har været dykkeforbud på vraget, og at Eric Nordevall er det enste kendte såkaldte violinvrag, har naturligvis også bidraget til, at mange dykkere efterstræber vraget. 

Eric Nordevall blev bygget på Hammarstens værft i Norrköping, og blev derefter udrustet med to dampmaskiner på hver 17 hk på Motala Verkstad. Sammen med flere violinskibe fra Hammarstens værft, var det tanken, at Eric Nordevall via Göta Kanal skulle give folk mulighed for at rejse med fast sejlplan mellem Stockholm og Göteborg. Fartøjet blev specialbygget til Göta Kanal og fik et violinformet design med hjulene placerede i midten for at give plads i kanalen. Fartøjstypen blev udviklet i Skottland i begyndelsen af 1800-tallet og var designet til at kunne trafikere floder og kanaler. Der er ingen af søsterfartøjerne tilbage, så hun er dermed det eneste kendte eksempel på denne type fartøj, hvilket gør hende unik.

Efter at have overnattet i Vadstenahamn kaster kaptajn Bergström los ved middagstid den 4. juni 1856, på vej mod Göteborg med skibet lastet med brændevin fra Vadstena Slot. Han står stadig ved roret i en time med kurs mod Karlsborg. Ruten går forbi øen Jungfrun i det nordlige Vätteren, hvor der er en kanal mellem øen og en grund omtrent hundrede meter mod nord. Efter at have passeret Kampodden overlader Kaptajn Bergström roret til rorgængeren Eriksson og går ned under dækket. Eriksson giver derefter roret videre til matrosen Eliasson og giver den noget uklare instruktion: – Du kan gå så tæt på øen, du vil – der er dybt nok.

Matros Eliasson, som ikke kender til grunden et stykke ude fra Jungfrun, bestemmer sig til at være på den sikre side og holder sig et godt stykke fra øen. Med en hastighed af syv knob, plejer fartøjet op på grunden og sætter sig godt fast. Besætningen gør alt, hvad de kan for ved egen kraft at trække sig løs af grunden, men uden held. Kaptajn Bergström er nødt til at afgive ordre om, at signalkanonerne skal affyres og man hejser et nødflag. En undsættende båd, som befinder sig i nærheden af øen Fjuk ud for Motala ankommer, men har ikke held til at hjælpe Eric Nordevall af grunden. Snart kommer også  dampskonnerten Motala Ström til undsætning, men heller ikke Motala Ströms besætning har held til at hjælpe Eric Nordevall af grunden. Derimod flyttes Nordevalls last deriblandt brændevinen fra Vadstena slot over på Motala Ström

To dage på grund

Det går yderligere to dage, hvor Eric Nordevall bliver stående på grunden ud for Jungfrun, frem til den 6. juni, hvor dampkorvetterne Santesson og Föreningen ankommer. Noget lettere efter at være befriet fra sin last, har besætningerne med fælles hjælp held til at trække hjuldamperen...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også