DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Praksis  Praxis
Få styr på jetlag – kunsten at være forud for sin tid
Skal du sove på flyet, så gør det, når det er nat på destinationen – jo hurtigere, du tilpasser dig til tidszonen på rejsemålet, jo bedre.
1 af 1

Få styr på jetlag

Kunsten at være forud for sin tid

Tekst og foto: Marko Wramén
Det er altid anstrengende at være på lange flyrejser. Man sidder dårligt og trangt, luften er tør og så er der støj. Det bliver endnu værre, når man rejser på tværs af mange tidszoner og lander som en mørbanket zombie. Men heldigvis er der tricks, der kan reducere effekterne af jetlag.

Jeg læste engang et sted, at Jetlag er naturens måde at få dig at ligne dit pasfoto. Og det er jo en ret træffende beskrivelse. Jetlag (desynchronosis kalder man det i fagsproget) er faktisk et voksende problem i vores verden i takt med, at vi bliver stadig mere globaliserede. Det er ikke let at være skarp på et møde eller under et dyk, når hele kroppen skriger efter søvn. Visse eksperter mener, at præstationsevnen reduceres med mellem 30 og 75 procent, hvis man lider af jetlag.
Det er udført en hel del forskning inden for området, og vi har sammenfattet rådene i det følgende.

Før rejsen
Det kan være en god idé, at du så småt begynder at ændre dine rutiner for, hvornår du står op og går i seng i god tid inden rejsen, så du allerede inden du tager af sted, begynder at tilpasse dig rytmen, der hvor du skal hen. En lysboks med lys med samme farvetemperatur som sollys kan hjælpe til her. Når du går om bord, så sørg for at være godt udhvilet og hav drukket ordentligt.

Under rejsen
Om bord på flyet er den store fare dehydrering på grund af den tørre luft og for meget kaffe og alkohol, som personalet stædigt serverer for dig. Spring kaffe og sprit over og, drik masser af vand i stedet. Husk på, at dehydrering spiller en stor rolle i en almindelig omgang tømmermænd, så du kan slippe for mange ubehagelige symptomer ved at drikke masser af vand, når du flyver. Bevæg dig under flyvningen, så øger du blodcirkulationen og du får det bedre. Hvis du kan, så prøv at tilpasse tiden du sover på flyet, så det passer med rejsemålets døgnrytme.

Jeg plejer altid at indstille mit ur til tiden på destinationen, så snart jeg sætter mig til rette i flyet. På den måde forbereder jeg mig mentalt til den rette tidsfornemmelse. Prøv altså at holde dig vågen, når det er dag, der hvor du skal hen, selv om du gerne vil sove. Det bliver så meget lettere hurtigt at omstille kroppen, hvis du undgår at blunde midt på dagen på flyet.

En effektiv måde at modvirke jetlag, som jeg selv har prøvet, er at bryde rejsen op i mindre strækninger. Fly fx ikke direkte til Australien, men tag et stop et døgn i Singapore, og lav et minibreak der.
Forskning antyder, at faste kan sætte din døgnrytme i stå. Forskerne foreslår derfor, at man ikke spiser noget på hele rejsen, men først spiser, når det er normal morgenmadstid på destinationen. Det kan naturligvis blive en lang og anstrenge faste.

Når du er fremme
Tilpas dig så hurtigt som muligt til den lokale døgnrytme. Fald for guds skyld ikke for fristelsen til at tage en morfar midt på dagen. I stedet er det godt at være ude i sollyset, især om eftermiddagen, så kroppen får besked om, at det er naturligt at være vågen. Det er godt at være aktiv, fx med dykning – det holder dig vågen og sikrer, at du sover godt om natten.

Ikke anbefalet
Det findes også hormontabletter med melatonin...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også