Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Foto  Foto
Fotokursus for begyndere
En af fordelene ved de små kompaktkameraer, er at de er lettere at placere, når man skal rigtig tæt på sine makromotiver.
Fotokursus for begyndere
Backscatter (snestormseffekten til højre i billedet) er en af de problemer, alle fotografer kæmper imod, når de bruger blitz.
Fotokursus for begyndere
1: Både farver og komposition bliver bedre, når man rykker tættere på. Så kan blitzen nå at oplyse motivet, der også træder tydeligere frem, når der ikke er for meget tom plads uden om.
Fotokursus for begyndere
2: Både farver og komposition bliver bedre, når man rykker tættere på. Så kan blitzen nå at oplyse motivet, der også træder tydeligere frem, når der ikke er for meget tom plads uden om.
Fotokursus for begyndere
1: En af ugens vigtigste lektioner var: gå tættere på! På billedet til venstre kan blitzen ikke nå korallen. Ved at rykke tættere på bliver både kompositionen og farverne bedre.
Fotokursus for begyndere
2: En af ugens vigtigste lektioner var: gå tættere på! På billedet til venstre kan blitzen ikke nå korallen. Ved at rykke tættere på bliver både kompositionen og farverne bedre.
Fotokursus for begyndere
Nemo City syd for Marsa Shagra er en fantastisk legeplads for fotografer på alle niveauer.
Fotokursus for begyndere
Velsmurte O-ringe og omhyggelighed med pleje og vedligeholdelse er hemmeligheden med problemfri undervandsfotografering.
Fotokursus for begyndere
Der er masser af motiver på et tropisk koralrev – nogen gange handler det bare om at tænke ud af boksen.

Fotokursus for begyndere

Fotospecial

Tekst & foto: Morten Bjørn Larsen

Fra det øjeblik, man får et kamera med under vand første gang, begynder en hel ny måde at dykke på. Pludselige ser man fisk, farver og koraller som motiver og man begynder at tænke i billeder. Men som ny fotograf kan det være svært at få rigtigt gode fotos med op fra dykket, selvom motiverne er der. Derfor tog en gruppe nye uv-fotografer på fotokursus i dykkerlejren Marsa Shagra i Ægypten, for udelukkende at koncentrere sig om at blive bedre til at tage fotos under vand.

Uv-fotokurset var arrangeret af Kingfish Dive & Travel, og ideen var at give deltagerne en grundig gennemgang af nogle af de forskellige aspekter og teknikker i uv–fotografering. Da kurset henvendte sig til begyndere, var der ikke nogen krav om større kamerasystemer og DSLR-kameraer (digital spejlrefleks). Det eneste krav til udstyret, ud over kameraet, var en ekstern blitz, så der var mulighed for at lege med balancen mellem naturligt og kunstigt lys. Instruktøren på kurset var den rutinerede undervandsfotograf Rasmus Dysted, som havde inviteret mig med som assistent.
Kurset fulgte hver dag det samme faste mønster. Om aftenen var der lektioner med teorier og idéer, som det så var meningen, at deltagerne skulle prøve af på næste dags dyk. Resultatet af deres anstrengelser blev så fremvist og kommenteret om aftenen, hvorefter en ny teorilektion fulgte.

Komposition
Første lektion fik deltagerne allerede i bussen til Marsa Shagra, der ligger ca. tre timers kørsel syd for Hurghada. Lektionen handlede om komposition, og de nye uv-fotografer fik bl.a. en grundig gennemgang af, hvordan man kan skabe harmoni og fokus i et foto ved at bruge Rule of Thirds (det gyldne snit). Det er nemlig sjældent særligt spændende at se på et foto, hvor motivet ligger smask lige i midten, og man kan derfor med fordel placere det en tredjedel fra kanten eller fra hjørnerne. Man kan nemlig udnytte, at seernes øjne automatisk bliver draget til det gyldne snit og placere noget vigtigt i motivet lige der. Det ser fx ofte godt ud, hvis øjet på en fisk ligger i det gyldne snit.
Derefter fik deltagerne nogle eksempler på, hvordan man kan skabe dybde i billedet ved at bruge hovedobjektet som forgrund og samtidig også give plads til noget rev eller andet i baggrunden. På den måde kan man opnå et mere tredimensionelt billede. Som afslutning på første lektion, fortalte Rasmus lidt om framing – indramning af hovedobjektet. Hvis en fisk fx ligger og gemmer sig i en åbning i revet, kan man prøve at få åbningen rundt om fisken med på billedet – som en ramme. Det kan tit være en god måde at gøre billedet mere interessant at se på.

Endelig i vandet
Om morgenen på første dykkerdag stod alle klar med velsmurte O-ringe i kamerahusene, for nu var det endelig tid til at komme i det klare blå Rødehav. Allerede på det obligatoriske tjekdyk var det tydeligt at se deltagernes iver efter at få skudt nogle billeder. Nu skulle det så blive spændende at se, om de kunne huske noget af det, de havde lært om komposition i bussen dagen før.
Ved billedgennemgang om aftenen viste deltagerne tre billeder hver, som de selv fik lov at kommentere først. Derefter kom Rasmus og jeg med vores ris og ros, og de andre deltagere kunne også byde ind, hvis de havde nogle kommentarer. Alle deltagerne kunne faktisk fremvise nogle billeder, der tydeligt viste, at de havde knoklet for at ramme nogle af...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også

Få viden, inspiration og oplevelser