DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Profil  Profil
Marco Cressi – næste generation gør sin entré
For Marco Cressi har det altid været en selvfølge, at han skulle følge i sin fars og farfars fodspor.
1 af 1

Marco Cressi

– næste generation gør sin entré

Af Martin Örnroth

Næsten alle producenter af dykkerudstyr er stærkt afhængige af olie for at kunne fremstille produkter i plastik, silikone og neopren. Så hvad sker der, når olien slipper op? Skal vi til at dykke i sælskind? Vi har mødt 23-årige Marco Cressi, der er arvtager til en af verdens største virksomheder i dykkebranchen, for at få en snak om datid, nutid og fremtid.

Det er ikke svært at gætte sig til, hvad man snakkede om rundt om middagsbordet, da Marco voksede op. Hans farfar og dennes bror grundlagde virksomheden Cressi i 1946, lige efter anden verdenskrigs slutning. På det tidspunkt havde man allerede været i gang med produktion af masker, finner og harpuner i flere år. Den første maske så dagens lys på et værksted i Genova allerede i 1939. Der er naturligvis sket meget siden, men Cressi har stadig rødder i Genova, og den næste generation i Cressi-familien er klar til at tage over.
Marco beretter, at han aldrig har følt sig presset til at fortsætte i familiens fodspor, og hvis han havde valgt en anden karriere, så havde det været helt ok. Marco husker, da han var syv-otte år gammel, hvor  hans far kom hjem med forskellige slags masker og spurgte, hvad han syntes om dem, og hvilken farve han bedste kunne lide. Allerede som barn havde han et ønske om at fortsætte i faderens og farfaderens fodspor, og da det var på tide at vælge studium, var vejen allerede udstukket. Marco har kun gået på engelsksprogede skoler, og han har en universitetsgrad i business. I det sidste års tid har han arbejdet på fabrikken som faderens højre hånd. Det handler om at sætte sig ind i og forstå alle dele af virksomheden.

Dykningens arnested
Fabrikken har altid haft sit hovedsæde i Genova, som ligger i det nordvestlige Italien. Regionen Ligurien er arnested for mange kendte navne inden for dykkeindustrien, og her finder man for eksempel Mares, Scubapro, SeacSub og Technisub mfl. Alle ligger blot 20-30 minutters køretur fra hinanden.
– Årsagen til, at så mange udstyrsproducenter havnede netop i Genova engang i tidernes morgen er, at man der har god adgang til godt dykkevand. Man behøver ikke svømme langt for at kunne gå dybt for fx at teste udrustning, mener Marco.
At så mange af producenterne er blevet i området skyldes, at der gennem tiden er opstået en mængde dygtige småproducenter, som fungerer som underleverandører til de store fabrikker. Her er med andre ord mange eksperter i netop dykkerudstyr.
Familievirksomheden Cressi bliver måske af nogle opfattet som et lille mærke, men Marco beretter stolt, at fabrikken i Genova er på 16.000 kvadratmeter, og det handler ikke kun færdigmontering af dele, der er produceret andetsteds. Man fremstiller også mange produkter fra grunden. Når det gælder produktionen af masker, finner og snorkler så mener Marco, at det er en af de mest avancerede faciliteter i verden.
I alt arbejder omkring 100 personer i Cressi-koncernen, hvis man medregner de internationale kontorer. Virksomheden er den fjerdestørste producent i verden, målt på omsætningens størrelse.
Hvordan ser virkeligheden så ud? Kommer man til at dykke meget, bare fordi man arbejder på en virksomhed, der fremstiller dykkerudstyr?
– Min far tester selv alle de modeller, som vi lancerer. Vi har vores egen båd, der ligger en halv time fra fabrikken. Vi...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også