DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Teknisk dykning  Teknisk dykning
På menukortet over spændende vragdyk er der hele to flyvrag fra anden verdebnsk
På menukortet over spændende vragdyk er der hele to flyvrag fra anden verdenskrig. Beaufort Fighter ligger på ryggen på 38 meter, blot ti minutters sejlads fra dykkercenteret.
Dykket på WWII-flyvraget Bristol Beaufighter på 38 meters dybde kan godt laves
Dykket på WWII-flyvraget Bristol Beaufighter på 38 meters dybde kan godt laves som fritidsdykker, men allerede en PADI Tec40-dykker vil have langt mere overskud, længere bundtid og flere alternativer i en nødsituation.
Mens man ligger på deko, kan man lige så godt fordrive ventetiden med lidt sel
Mens man ligger på deko, kan man lige så godt fordrive ventetiden med lidt selvportrætter.
Malta var skueplads for lidt af hvert under anden verdenskrig. Det har anbragt e
Malta var skueplads for lidt af hvert under anden verdenskrig. Det har resulteret en passende mængde spændende skibsvrag på havets bund.
Teknisk dykning er først og fremmest et værktøj til udforskning og eventyr. Det
Teknisk dykning er først og fremmest et værktøj til udforskning og eventyr. Det handler om at få adgang til oplevelser og steder, som det kun er få forundt.
edlukningsøvelserne, der i følge standarderne skal foregå siddende på bunden,
Nedlukningsøvelserne, der ifølge standarderne skal foregå siddende på bunden, bør tages op til revision. Det giver ingen mening og er unødigt svært. Det er en ommer!
Jasons båd Blue Dolphin er en af de bedst vedligeholdte dykkebåde, jeg har set
Jasons båd Blue Dolphin er en af de bedst vedligeholdte dykkebåde, jeg har set.
Mange af de fine vrag ligger kun 10-15 minutters sejlads fra kajen foran dykkerc
Mange af de fine vrag ligger kun 10-15 minutters sejlads fra kajen foran dykkercenteret, så der er hele tiden udsigt til de maleriske middelalderbygninger i Valetta.
Bortset fra de første par træningsdyk på relativt lavt vand, afvikler vi hovedp
Bortset fra de første par træningsdyk på relativt lavt vand afvikler vi hovedparten af dykkene fra dykkebåden Blue Dolphin.
Teknisk dykning kræver en hel del udrustning. Selkies Oxygene Malta råder over
Teknisk dykning kræver en hel del udrustning. Selkies Oxygene Malta råder over nok dobbeltsæt og stageflasker til at holde otte mand beskæftiget.
1 af 10

PADI TecRec

– nu med ny og mere fleksibel struktur

Tekst og Foto: Jesper Kjøller

Da verdens største uddannelsesorganisation inden for fritidsdykning i 2000 overraskende lancerede et program til uddannelse af tekniske dykkere, var der mange, der løftede øjenbrynene og tænkte: Hvad har PADI gang i? Her ti år senere har TecRec-programmet fået en gennemgående revision. Vi tog til Malta og testede TecRec Deep og TecRec Trimix for at se nærmere på den nye struktur.

It was the wrong wreck – again! Jeg klatrer skraldgrinende om bord på Jasons dykkebåd Golden Dolphin efter at have gennemført 40 minutters dekompression over vraget af Hellespont. Fint vrag, men altså ikke det vrag, vi var blevet stillet i udsigt. Ombordstigningsmanøvren er ikke just elegant. Båden gynger en del i den for årstiden usædvanlige blæst, og det er bare med at komme op ad stigen og ind i sikkerhed i en fart, så det foregår på alle fire. Det tykke væg til væg-tæppe, som dækket er beklædt med, gør det dog til en forholdsvist behagelig procedure, på trods af at den ikke ligefrem er ærefuld. Jasons båd er pertentligt vedligeholdt, altid nymalet og den eneste dykkebåd, jeg kender, der har et tykt ryatæppe på dækket. Jason er en stolt herre, der har arbejdet som vragskipper omkring Malta i 16 år, så det er sjovt at drille ham med, at han for anden dag i træk har ramt det forkerte vrag. Vi skulle have dykket på HM Drifter Eddy, men i går blev det i stedet til Cable Layer, og i dag blev det altså Hellespont. De er dog alle fabelagtige vrag, og de ligger på nogenlunde samme dybde, så skaden er ikke stor. Men håneretten er på vores side.
Årsagen til, at så erfaren en skipper kan ramme så forkert, er den simple, at vragene her ud for Valettas Grand Harbour ligger så tæt, at man næsten kan svømme fra det ene til det andet. Og ret skal være ret – dagen efter smider Jason sin shot line lige oven på Eddy. Alle gode gang tre …
Vi er en håndfuld danskere og en enkelt svensker, der er taget til Malta for at gennemføre PADIs TecRec-program, og vi er i gang med de sidste dybe dyk på Tec50.
TecRec-programmet blev lanceret på DEMA i oktober 2000 og blev med det samme berømmet for kvaliteten af undervisningsmaterialerne. De organisationer, der havde specialiseret sig i tekniske dykkeruddannelser, primært IANTD og TDI, havde ikke PADIs ressourcer eller kompetence til at udvikle kvalitetsprægede undervisningsprogrammer og -materialer. PADI og datterselskabet DSAT (Diving Science and Technology) gik all in og udgav manualer, tabeller og et omfattende kursusprogram, der hævede overlæggeren betydeligt og satte nye standarder for, hvordan den slags skal gøres. Det koster mange penge at udvikle materialer i den kvalitet. Og der skal en organisation af PADIs størrelse til at gøre det ordentligt.

Atypisk
Spørgsmålet er, hvorfor PADI dengang overhovedet bevægede sig ind på den tekniske bane. Svaret er nok det simple, at der var efterspørgsel. PADI-instruktører over hele verden beskæftigede sig allerede med teknisk dykning – som udøvere og/eller som undervisere. Men der var en stigende frustration over kvaliteten af de tilgængelige undervisningsmaterialer. Presset fra PADIs instruktørstab gjorde, at man nedsatte en arbejdsgruppe med Karl Shreeves i spidsen, der udviklede det program, som kom til at hedde TecRec Deep. Senere kom en trimix-overbygning samt et gasblender-program.
TecRec i det format,...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også