DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Viden  Vetenskap
Pust – Tips & tricks
Pust – Tips & tricks
1 af 1

Pust

Tips & tricks

Tekst: Jesper Kjøller Grafik: Charly Nielsen
Førstetrinnet på din regulator er konstrueret til at kunne tåle vand – altså udvendigt. Indvendigt kan selv små mængder vand efterlade kalk. De bevægelige dele i ventilen arbejder med små tolerancer, så det gælder for enhver pris om at undgå af få vand ind. Ikke desto mindre ser man dykkere, der gør sig stor ulejlighed med netop at blæse vand ind i deres ubeskyttede førstetrin! Men det gør du ikke, vel?

Uanset om dit regulatorsæt er af DIN- eller bøjletypen (se DYK juni 2012), er det forsynet med en beskyttelseshætte, der skal forhindre fugt og vand i at trænge ind i det indvendige under transport og skylning af udstyret.
Omhyggelig instruktion i at anbringe denne hætte på førstetrinnet igen efter dykket indgår i et hvert grundkursus i dykning. Og inden da at fjerne det vand, som den ubeskyttede hætte har opsamlet under dykket.

Måske udspiller scenen sig på en dansk badestrand, en dykkerbåd på et eller andet eksotisk tropisk rejsemål, eller i en svømmehal under et grundkursus. Og der er næsten altid en eller flere dykkere, der har den uvane at blæse beskyttelseshætten tør for vand med trykket fra tanken. Blæser du kun på selve hætten og drager omsorg for, at der ikke kommer forstøvede vanddråber ind i selve førstetrinnets indgang, er det for så vidt i orden. Men hvis du hører til dem, der har for vane at tryklufttørre hele førstetrinnet, og ligefrem puste ind i førstetrinnets filter, er der noget du har misforstået. Du vil uundgåeligt producere en sand støvregn af små vanddråber, der vil finde vej til det allerhelligste. Lad hellere være.

Det sikreste er simpelthen at bruge et håndklæde eller en T-shirt og fjerne vandet fra hætten på den måde. Så er du sikker på, at du ikke blæser vand ind, hvor det kan gøre skade. Og du forskrækker ingen med et pludseligt og øredøvende pust.
Hvis uheldet alligevel er ude, og dit regulatorsæt ryger i skyllekaret uden beskyttelseshætten, er det med at få førstetrinnet blæst i gennem i en fart. Fjern alle slanger fra førstetrinnet, og sæt det fast på en flaske og blæs, indtil du kan fornemme, at det igen er tør luft, der kommer ud. Slangerne skal væk, for ellers ender fugten bare i manometeret eller andre steder, hvor det gør skade. Dyk videre på turen eller ferien, men få alligevel sættet efterset for kalk så snart du kan.

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også