Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

S/S Najade – Vragleksikon #44
1 af 1

S/S Najade

Vragleksikon #44

Øst for Biskopsön, Stockholm

En onsdag morgen i april 1933 var den tyske damper S/S Najade på vej til Stockholm med sin last af både appelsiner og tobak. Der var tæt tåge denne morgen og dermed meget dårlig sigt. Derfor skete det hverken værre eller bedre, at skibet gik på grund ved Almargrunden. Grundstødningen var dog ikke mere alvorlig, end at man for egen kraft kunne trække sig løs igen. Men det skulle vise sig at være mindre heldigt. Skaderne var nemlig større end ventet, og Najade tog meget vand ind, efter den var kommet fri. Efterhånden som maskinrummet begyndte at blive fyldt, besluttede Pratt at ankre op lige udenfor Yttre Bådarna i Stockholms sydøstlige skærgård.

Det var stille vejr og et par mænd fra besætningen blev sendt af sted i en robåd for at tilkalde hjælp. Efter et stykke tid fik de kontakt med en fiskerbåd, som efter ankomst til Najades ankerplads, tog resten af besætningen ombord. Kaptajn Pratt og styrmanden blev dog ombord på Najade. Efter at have landsat besætningen på Nämdö, vendte fiskerbåden tilbage til Najade, men i samme øjeblik gav hun op. Kaptajnen og styrmanden sad roligt i en redningsbåd et stykke væk og kunne hjælpeløst se til, mens damperen forsvandt ned i dybet med et dybt suk.

åbent vand Der er ingen markeringsbøje på vraget og det gør valget af en kompetent bådfører vigtigt. Der findes flere forskellige positioner angivet på vraget, men det letteste er at afsøge bunden med ekkolod, når man er kommet frem.

Najade ligger på ca. 34 meter på en relativt flad bund. Det er i åbent vand, så der kan være store dønninger og hård sø. Hvis du er disponeret for søsyge, er det en god idé at spise søsygetabletter inden sejlturen. Eftersom vraget ligger langt ude, er det oplagt at udføre to dyk, når man nu alligevel er der. Afstanden til land gør, at man oftest ligger og venter ved vraget mellem de to dyk.

Første makkerpar, der går ned sikrer, at dræget sidder ordentligt fast. Derefter begynder dykningen. Der er sjældent strøm og det er heller ikke særlig svært at orientere sig. Det er dog vigtigt at indprente sig nedstigningsstedet, så man kan finde det på tilbagevejen.

dykningen Nede på vraget er det bedst at følge skrogets sider. Styrhuset er et fint objekt, som tåler beundring. Det kan ikke undgå at undre, at træværket på agterdækket stadig er så velholdt og intakt. Det giver en tidløs fornemmelse at svæve frem og se alle de gamle detaljer på Najade. Redningsbådens holdere står tomme tilbage på dækket. Tidløsheden får dog også dykketiden til at gå endnu hurtigere end normalt og det bliver snart tid til at vende om for at svømme tilbage til opstigningsstedet igen.

Der er store lastrum både foran og bagved styrhuset. Et antal spil, resterne fra redningsbådenes holdere og de små pullerter gør virkelig S/S Najade til et vrag i topklasse. Som vragdykker kan man ikke andet end at...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet