Tyr
Vragleksikon #54
Stockholms Skærgård
Denne beretning er lidt anderledes, end dem vi ellers er vant at læse i DYKs vragleksikon. Dette vrag har nemlig en sidste salgsdato, og vil ikke forblive et vrag i al fremtid.
Det hele startede med, at kølen til fartøjet blev lagt på Finnboda Værft i 1954 og derefter leveret til det svenske kystartilleri i 1957. I militær tjeneste fik hun betegnelsen V57 og fungerede som isbryder i Vaksholm. Hun gjorde også tjeneste ved at trække mål til skydeøvelser.
Ved leverancen havde V57 en udvendig bro og maskintelegraf. Rygtet siger, at maskinisterne ofte missede kommandoerne fra broen og skadede mangt en flydebro, når der skulle lægges til. Hun havde også minestrygerudstyr om bord.
Johan Reistad, der ejer Tyr i dag fortæller at fartøjet blev erhvervet i julen 1985 og blev anvendt som lystfartøj med ture til blandt andet England, Holland og Belgien. Men senere kom Tyr atter i arbejdstøjet, denne gang i civilt skrud som isbryder og bugserbåd.
Iskoldt Under bygningen af Hammarby Sjöstad i Stockholm i 2001 gravede bygherren elforsyningen til hele området op. Timingen var rigtig dårlig, da det skete på en kold vinterdag med minus 27 grader. Man prøvede at starte et reserveelværk, men i den strenge kulde var startmotorerne helt døde. Man kunne ikke engang få liv i den gasbrænder, der ellers var om bord til at opvarme startmotorerne.
Det fik alvorlige konsekvenser for Tyr og hun frøs bogstavelig talt i stykker. Hun blev bugseret væk fra Hammarby Sjöstad og blev lagt for anker på reden uden for. Da Johan kom tilbage 2-3 dage senere, var hun sporløst forsvundet. Bundpropperne og diverse ventiler var frosset i stykker og da vejret blev blidere, begyndte Tyr at tage vand ind. Hun blev genfundet under overfladen med hjælp af en sidescan sonar.
Man har ofte hørt tale om projekter rundt omkring i verden (også herhjemme), der vil skabe kunstige rev og dykkemål ved at sænke vrag, men her er det omvendt – Tyr bliver snart hævet op til overfladen igen for at blive renoveret.
Det er et stort projekt at hæve et vrag. Johan fortæller, at han har arbejdet i to måneder med at trække wirer og grave gange under vraget for at forberede hævningen. Tanken er, at Tyr skal hæves i løbet af 2004.
Lodbrok er den eneste kran af sin art på den svenske Østkyst og har høj præcision, høj løftehøjde og stort udlæg hvilket gør den meget velegnet til denne opgave.
Lodbrok kan løfte 260 ton op til 34 meter op. Problemet er bare, at Tyr med sine 170 tons ligger dybere end 34 meter. Det medfører at det er nødvendigt at hæve og bugsere hende ind på lavere vand. Her vil man lægge hende på bunden igen og så siden tage endnu et ryk hvor man hæver hende helt.
dykningen – Jeg har intet imod, at der er nogen, som svømmer rundt og ser på Tyr. Derimod er souvenirjægere ikke velkomne – det er tyveri, siger ejeren...