DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Vragleksikon #68 - Nicke
Vragleksikon #68 - Nicke
Vragleksikon #68 - Nicke
Vragleksikon #68 - Nicke
Vragleksikon #68 - Nicke
Udforskning af overbygningernes rester.
Vragleksikon #68 - Nicke
Cementlasten ligger fortsat sirligt stablet.
Vragleksikon #68 - Nicke
Agterstavnen med de gigantiske skruer.

Vragleksikon #68

- Nicke

Tekst og foto: Anders Nygren og Mikael Eriksson
Det var den 31. oktober 1942 og fragtskibet Nicke forlod Gotland for at sejle til Örnsköldsvik med en last af cement. Planen var at tilslutte sig en konvoj ved Halshuk eftersom anden verdenskrig var en realitet og man var urolig for ubåde i Østersøen.

Det var tåget og Nicke måtte lodde sig frem og korrigere kursen, alt imens hun afgav tågesignaler. På trods af alle anstrengelser, lykkedes det ikke at slå følge med konvojen og kaptajnen valgte i stedet at sejle mod Landsort. 

Klokken 13.20 gik hun på grund og forskibet fyldtes hurtigt med vand. Man havde fået betydelige skader og Nicke ville ikke kunne komme fri af grunden uden at synke. Lodserne fra landsort kom hurtigt til undsætning og de evakuerede ti mand samt skibets kaptajn Tore Fisher, mens de resterende ni besætningsmedlemmer sammen med førstestyrmanden blev om bord og forsøgte at lænse skibet og kæmpe til det sidste for at redde hende. Pumperne var ikke kraftige nok og besætningen frygtede, at en stor del af lasten ville blive ødelagt. Fra Landsort satte man sig umiddelbart i forbindelse med Oxelösund og rekvirerede rederiet Neptuns bjærgningsfartøj Hermes. Den 1. november brækkede Nicke over og gled af grunden. Resten af besætningen havde på det tidspunkt forladt skibet.

I Stockholms Tidning fredag den 6. november 1942 kunne man læse: 

”Den lige øst for Landsort grundstødte Göteborgdamper Nicke, sank tirsdag og om aftenen var kun skorstenen synlig over vandoverfladen. På Hermes vurderede man, at chancerne for at redde havaristen var meget små, da det sjældent er roligt på det sted, hvor hun var sunket. Hermes forlod Landsort om tirsdagen og hele besætningen på Nicke fulgte med, for derefter at fortsætte til deres respektive hjemegn.”

I lodsrapporten kunne man læse at årsagen til grundstødningen var en fejlberegnet distance, samt at man ikke kunne opfange tågesignalerne fra Landsorts fyr. 

At dykke på Nicke

Efter at have sejlet i næsten halvanden time fra Ankarudden, nærmer vi os dykkestedet. Vi har held med vejret, som er helt perfekt med strålende sol og et næsten helt roligt hav. Sigten er rigtig god og der er sådan et herligt lys i vandet. Vores dyk begynder ved det knuste forskib, og vi lander et eller andet sted ved formasten. Det er svært at afgøre, eftersom Nicke er ret sønderslået fortil. Men vi får hurtigt orienteringen tilbage, da vi opdager, at de to enorme ”tønder”, som ligger og hviler på Nicke, er dampkedlerne, der blev nævnt under briefingen. Agterude bag dampkedlerne finder vi maskinen, en rigtig gigant i forhold til os dykkere. Også maskinen ligger helt åbent med dele af dækket, som danner et åbent gitterloft i en herlig passage. Efter at være svømmet igennem og poseret mens kameraerne lyner, svømmer vi yderligere agterud over lastrummet hvor cementsækkene fortsat ligger stablet i sirlige rækker selvom hun har hvilet på bunden i over 60 år.

Til slut svømmer vi til agterstavnen, som er den mest intakte del af Nicke med sine store skruer, der klart tilbyder en hel del gode fotomuligheder. Vi har nu nået vores maksimaldybde på ca. 26 meter. I iveren efter at tage klassiske vragfotos, overser vi en passage, som går under skibet et...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også