DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

M/S Harm – Vragleksikon #41
1 af 1

M/S Harm

Vragleksikon #41

Norra Värmdö, Stockholm

De to fartøjer observerer hinanden for sent. Stedet er Lillsveds fyr, kl. 01.48 om natten den 15. august 1969. Stavklint er gået for langt mod bagbord i passagen og har ikke set nogle af M/S Harms lanterner. Kollisionen er uundgåelig og Stavklint løber lige i siden på M/S Harm et lille stykke foran maskinrummet. En øredøvende brag lyder da de to fartøjer rammer hinanden. Stavklint sidder nu fast i Harms skrog og lyden fra de forvredne stålplader forstummer.

redningsbåd M/S Harm tager med det samme vand ind og begynder at ligge dybere i vandet. For at Stavklint ikke skal følge med ned i dybet, bliver hun beordret til at slå fuld bak på maskinen. Metallet knirker og skrogene ryster, men pludselig stilner larmen. Stavklint er fri fra Harm. I mellemtiden har Harm nået at sætte en redningsbåd i vandet og alle, undtagen maskinmesteren Yrjo Holopainen, er kommet ombord i den. Yrjo følger med ned i dybet.

M/S Harm har et gabende hul i bagbords side og synker på tre minutter. Mayday bliver udsendt politi-, told- og lodsbåde kommer til undsætning. Vragdele bliver bjærget og man søger efter Yrjo. Klokken er nu 04.20 og Stavklint går for egen maskine, trods et hul i stævnen, mod Stockholm for at losse sin last og besætningen fra Harm. Derefter bliver Stavklint repareret på Finnboda værft.

Senere på dagen kommer politiet og et bjærgningsselskab frem til kollisionsstedet med dykkere og får bjærget den omkomne maskinmester.

søforhør Stockholm d. 30. april 1970, Ivar Olsson 1:e sjöfiskal:

”Årsagen til ulykken, i den udstrækning den kan vurderes ud fra søforklaringen: Som det fremgår af ovenstående har redegørelserne over hændelsesforløbet og den efterfølgende udredning, indeholdt så mange modsigelser, at en i alle dele fuldstændig klarhed om ulykkens årsager ikke kan tilvejebringes. Der synes imidlertid ikke at herske tvivl om, at hovedårsagen til kollisionen skal søges i den fejlagtige lanterneføring på Harm. Fordi det agterste toplys og sidelanternen ikke kunne iagttages – det være sig om de i virkeligheden lyste eller ej – var det misledende for Stavklint, som derfor ikke fik nogen fornemmelse for det modgående fartøjs kurs eller, at det i det hele taget drejede sig om et fartøj.”

dykning Normalt er der en permanent bøje på Harm. Den sidder i en af spillene foran masten. Nede i mørket bør du stoppe et øjeblik og lade dine øjne vende sig til det dunkle lys. Du har brug for en lygte for at kunne se detaljerne, men også for lettere at kunne holde sammen med din makker. Sigten varierer, men på en god dag kan man let overskue hele vraget på tværs – ca. 5-6 m....

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet