DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

U-251 – Vragleksikon #53
1 af 1

U-251

Vragleksikon #53

Tekst: Johnny Christensen

Kattegat, syd for Anholt.

Perioden var anden verdenskrig. Hitler havde, i en følelse af uovervindelighed, kastet Tyskland ud i en række kræ­vende krigsaktioner. Stadig sulten efter at annektere en række af de omkringliggende lande, besluttede han, at det nu var på tide at starte det store opgør. Han lagde sig ud med arvefjenden England. Den forsmædelige fredsslutning i Versailles i 1919 var en meget fjern fortid.
Allerede i 1933 startede den nyvalgte Adolf en kampagne for at overbevise den tyske nation om, at alle deres problemer skyldtes andre folks indflydelse på landets situation. Han havde i årene indtil 1940, succes med at skabe arbejdspladser og fremgang ved at udbygge landets infrastruktur og mi­litær. Målet var at opbygge national stolthed og en følelse af uovervindelighed. Tyskerne demonstrerede flere gange deres overlegne styrke ved at indtage store landområder hvor og hvornår det passede dem.
Den tyske marine søgte ligeledes efter det tekniske og talmæssige overtag. Recepten var masseproduktion af en række gennemprøvede design. Det var gældende for både deres overfladeskibe og deres ubåde.
I 1938 begyndte produktionen af type VIIC-ubåde. Man startede på Krupp Germaniawerft i Kiel, men et år senere fik Bremer Vulkan-Vegesacker Werft også ordre om at bygge ubåde af denne type.
I foråret 1940 eskalerede tyskernes aktiviteter. Danmark og Norge blev taget med et snuptag, og hæren stormede frem på de andre fronter i Europa. Snart var der kun tilbage at knække den engelske modstand.
Brugen af ubåde var et vigtigt led i bestræbelserne på at besejre fjenden. Kontraadmiral og befalingshavende for ubådsstyrkerne, Karl Dönitz, havde sin erfaring fra første verdenskrig at trække på. I mellemkrigsårene havde han udviklet strategien for ubådenes fremtidige indsats. Denne strategi krævede, at man havde store mængder af ubåde til sin disposition. Derfor var der heftig aktivitet på de tyske værfter for at kunne leve op til hans krav.
U-251 var én af de 568 type VIIC-både, der blev indsat i aktiv tjeneste. Bygningen blev påbegyndt på Bremer Vulkan-værftet den 18. oktober 1940, og hun blev leveret til flåden den d. 20. september 1941. Byggetiden på 11 måneder vidner om tysk effektivitet. Værftet nærmest sprøjtede ubådene ud i den periode.

sidste opgave Kaptajnløjtnant Heinrich Timm var nyuddannet ubådskommandør. Tidligere havde han været blandt dem, der jagtede ubådene, men nu skulle han lede U-251. En kaptajn på et nyt felt med en ny båd. U-251’s første opgave blev derfor seks måneders øvelser i Østersøen så kaptajn, fartøj og besætning kunne lære hinanden at kende.
I april 1942 blev U-251 sendt til Norge, hvor hun i det næste års tid foretog ni patruljer i det arktiske område. Under disse patruljer lykkedes det at sænke to store allierede fragtskibe, S/S Jutland og El Capitain.
I juni 1943 blev ubåden...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet