Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
Messerschmitt Bf-109 var tyskernes mest udbredte flytype under anden verdenskrig. Alligevel findes denne type ikke på noget museum i Norge. Det kan dog ændres om ikke så længe. Det Norske Luftfartsmuseum har fremlagt planer om bjærgningen.
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
Oven på sådan et dyk er det godt at have lidt tid til at fordøje indtrykkene på dekostoppet.
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
På højderoret er hagekorset stadig synligt efter næsten syv årtier på havets bund.
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
Det var en fantastisk oplevelse at se Messerschmitten på bunden. Flyet er i virkelig god stand. Så god, at der er planer om at bjærge og udstille maskinen.
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
Flyet står på 60 meters dybde med næsen nedgravet i bunden. Halen peger lige op mod overfladen. Man kan virkelig undre sig over, hvordan det er muligt, at det er blevet stående i næsten 70 år.
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
Günther Seraphim omkom 10. april 1945, nedskudt nær ved Schweringen syd for Bremen.
Unikt flyfund – Messerschmitt i Norge
Günther Seraphim sammen med Birger Blikø og søsteren Frida, da han kom tilbage for at deltage i bjærgningsforsøget i 1943.

Unikt flyfund

– Messerschmitt i Norge

Tekst og foto Lasse Iversen

– Tre jagerfly kom over havet fra syd. Et af dem fik motorproblemer og ændrede pludselig kurs. Det gik ind i et stejlt styrt mod havet. Et eller andet blev sluppet fra bugen og dumpede ned i vandet. Lige inden flyet ramte havoverfladen, lykkedes det piloten at rette næsen op. Han nødlandede på en tilsyneladende ret kontrolleret facon. Flyet forsvandt umiddelbart fra overfladen. Sådan beretter den 91 år gamle Peder Blikø. Han var øjenvidne til hændelsen den 24. marts 1943.

Sidste sommer tikkede en mms-besked ind på mobilen, mens jeg var på ferie i Sydafrika. Først begreb jeg ingenting. Alt, hvad jeg kunne se, var et utydeligt billede med et hagekors. Meddelelsen kom fra nogle makkere i Nærøy i Nord-Trøndelag. Jeg begyndte at lægge to og to sammen …
I flere år havde vi nemlig talt om at lede efter et tysk jagerfly. Det var styrtet i havet ud for Nærøy under anden verdenskrig. Vi havde tænkt os at fortsætte med at søge senere på sommeren. Jeg havde allerede aftalt at låne en side scan-sonar, som jeg kunne tage med mig op til Nærøy.
Hvilken mageløs dårlig spøg! De havde sikkert affotograferet et billede i et magasin og troede, at jeg ville hoppe på den. Altså tænkte jeg ikke mere på mms’en. Men undervejs til Kapstaden fik jeg flere meddelelser og flere billeder. Langsomt gik sandheden op for mig. Jeg var gået glip af den store opdagelse. De andre havde faktisk haft held til at finde flyet!

Han har også en mor
Peder Blikø fortæller os om den dramatiske hændelse. Han oplevede den som 25-årig for 66 år siden. – Min mor Olette Blikø og min lillebror Birger så også, hvad der skete fra øen Blikøya. De var meget tættere på, end jeg var, fortæller han.
Moderen og broderen satte en båd i vandet. De roede ud mod det sted, hvor flyet forsvandt. Snart nærmede de sig og så piloten. Han lå og kæmpede i det kolde vand. De vidste stadig ikke, om han var allieret eller tysk.
Moderen var dog ikke i tvivl om, at han skulle hjælpes. – ”Han har også en mor”, sagde hun til min bror, mens de fortsatte med at ro, fortæller Peder Blikø.
Piloten hed Günther Seraphim – en ung tysker. Han havde kæmpet med at åbne kuplen til cockpittet. Den store, tunge motor på Messerschmitten trak hurtigt flyet ned i dybet. Han forklarede senere, at han fulgte med et godt stykke ned under overfladen, inden det endelig lykkedes ham at klemme sig ud af det trange cockpit.
Da han så Olette Blikø komme roende i jollen, fik han lidt af sine kræfter igen, men blev også grebet  af panik. Han tog fat i rælingen og holdt fast. Olette blev bange for, at han ville vælte båden, så derfor slog hun ham over fingrene for at få ham til at give slip. Til sidst fik hun og sønnen den iskolde pilot om på ryggen, så de kunne hive ham op i båden.
Tilbage i land hjalp de andre til. Piloten fik tørt tøj på og noget varmt at drikke. Han ringede selv til det tyske hovedkvarter og blev snart hentet med båd.

Forsøgte at bjærge flyet
Nogle dage senere kom tyskerne tilbage med en kranbåd for at hæve flyet. Piloten Günther Seraphim roede ind til Blikøya med en lille båd, og han havde gaver med som tak til dem, som havde reddet hans liv – sprit og tobak. Han gav dem også et billede af sig selv. På en papirlap skrev han følgende: IV/JG5 og 14649. Det var nummeret på den militære afdeling, som Seraphim tilhørte og – mærkeligt nok – serienummeret på flyet nede på havbunden....

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også