DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Foto  Foto
Middelalder ruiner - Lago di Capo D’Acqua, Italien Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 800  f/6.3 1/125 sek
Middelalder ruiner - Lago di Capo D’Acqua, Italien Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 800 f/6.3 1/125 sek

UV-Fotoskole

Lektion 5 – Naturligt lys

Tekst & foto: Torbjörn Gylleus

Al fotografering handler om at indfange lyset, uanset hvilken lyskilde man anvender. Man behøver ikke slæbe blitz og lamper med sig for at lykkes med stemningsfulde undervandsbilleder. I stedet kan man anvende det naturlige lys eller en kombination af naturligt lys og blitz.

► Når vi snakker om naturligt lys i forbindelse med undervandsfotografering, så mener vi lyset fra solen, der udover at være lyskilde i sig selv, kan anvendes til kreative kompositioner.

Mange taler for, at man som nybegynder skal starte med makrofotografering, som skulle være lettere at komme i gang med, men jeg synes, at det fungerer aldeles udmærket at starte med vidvinkelfotografering og naturligt lys.

Her behøver man ikke anskaffe dyre blitz til kameraet fra starten, hvis man i stedet lærer at forstå og udnytte lyset inden man vælger at investere i blitz. Det var sådan jeg selv startede, da jeg købte mit første systemkamera, selvom det var ufrivilligt dengang, da mine nyindkøbte blitz ikke virkede som de skulle.
Med naturligt lys kan man indfange store objekter, som eksempelvis vrag, store dyr eller undervandslandskaber og undervandsmiljøer. Jeg forsøger oftest at udnytte det lys som er til stede selv når det er et dybere dyk med begrænset sigtbarhed, idet det giver en bedre dykkerfølelse i billedet sammenlignet med blitzfotografering. Det er ikke specielt svært, men at forstå og udnytte lyset er en forudsætning for et vellykket billede.

Lysets påvirkning af vandet.
Der findes et antal faktorer, der påvirker lysets karakter når vi fotograferer under vandet. Vand har en densitet som er 800 gange større end luft, hvilket gør, at en stor del af lyset absorberes. Desuden er der partikler i vandet, som påvirker lystransmissionen. I de danske have, f.eks. Østersøen, får vandet en grøn tone på grund af sediment og hvis vi flytter os til en sø inde i landet, hvor der er rigeligt med partikler, så bliver farvetonen mere gul.

Lys er egentlig elektromagnetisk stråling, hvor det synlige lys kan deles op i et spektrum, der starter med rødt lys, som har en længere bølgelængde til violet med en kortere bølgelængde.

De forskellige bølgelængder har forskellige evner til at bryde gennem vandet. Det langbølgede lys (rødt) aftager allerede på nogle meters dybde, mens det blå lys trænger betydeligt dybere ned. Derfor får dine billeder en blålig tone (eller grønlig hvis du fotograferer herhjemme) når du fotograferer alene med naturligt lys. Det behøver ikke være negativt, da vi på billeder kan formidle følelsen af dybde, men lavere vand stræber vi oftest efter at få farverne frem.

Selv afstanden til dit motiv påvirker farvetabet, så kom så tæt på som muligt.

Vejr og vind
Hvis jeg eksempelvis skal fotografere et vrag i Østersøen på lidt større dybde, så vælgerjeg helst en vindstille dag, hvor solen står højt på himlen, gerne i forsommeren inden algeblomstringen er gået i gang. Det er sjældent, at man har sådan et held, men er forholdene optimale, er det gode chancer for at få tilstrækkeligt med dagslys dernede til at skabe stemningsfyldte vragbilleder.

En overskyet himmel vil dæmpe lyset, hvilket kan fungere godt, hvis man fotograferer mod overfladen på...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs artiklen i DYK #7:





SOME images:
, Middelalder ruiner - Lago di Capo D’Acqua, Italien Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 800  f/6.3 1/125 sek
Middelalder ruiner - Lago di Capo D’Acqua, Italien Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 800 f/6.3 1/125 sek
, Blåt lys på 60 meters dybde på vraget Le polynesian, Malta Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 1000  f/4.5 1/50 sek
Blåt lys på 60 meters dybde på vraget Le polynesian, Malta Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 1000 f/4.5 1/50 sek
, Vraget Ketty udenfor Västervik Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 1250  f/3.5 1/60 sek
Vraget Ketty udenfor Västervik Olympus EM-5, Panasonic 8mm, ISO 1250 f/3.5 1/60 sek

Læs også