DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Vragleksikon #67 - S/S Nicomedia
Navn: S/S Nicomedia Vragtype: Dampdrevet fragtskib Tekniske data: Byggeår og -sted: 1901 West Hartlepool Længde: 117,2 meter Bredde: 15,9 meter Tonnage: 4391 brt (nogle kilder opgiver 4364 brt) Reder: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt AG Besætning: 39 Nationalitet: Tysk
Vragleksikon #67 - S/S Nicomedia
Vragleksikon #67 - S/S Nicomedia
Vragleksikon #67 - S/S Nicomedia
Efterhånden som man går ned i lastrummene, er det muligt at vælge flere forskellige lastdæk at opholde sig på.
Vragleksikon #67 - S/S Nicomedia
I overbygningen er der ofte steder, hvor skelettet lader det naturlige lys strømme ind. Man kan svømme rundt i lang tid uden at komme ud i åbent vand.
Vragleksikon #67 - S/S Nicomedia
Når man kigger inden for i nogle af kahytterne, er træværket stadig bevaret i det gamle møblement.

Vragleksikon #67

- S/S Nicomedia

Tekst og foto: Johnny Christensen
Historien om Nicomedia vil for altid være knyttet til begivenhederne i første verdenskrig, hvor en enkelt engelsk ubåd havde travlt i Østersøen. Hun blev en del af historien om to landes stridigheder. Og samtidig blev fartøjet en vigtig del af vores historie om svundne tiders fairness. Men før Nicomedia manifesterede sig i vores bevidsthed som vragdykkere, startede hun som et ganske almindeligt fragtskib som så mange andre.

Hun blev bygget i 1901 ved byen West Hartlepool, en af datidens mest travle havne i det nordøstlige England. Hun var et stort skib, 117 meter langt, næsten 4400 brt og udstyret med en imponerende stor 1800 hk dampmaskine.

Hun var ejet af det store tyske rederi Hamburg-Amerikanische Packetfahrt AG, der blev grundlagt i 1847. Efter mange opkøb og sammenlægninger, eksisterer rederiet endnu i bedste velgående under navnet Hapag-Lloyd AG.

Nicomedia blev indsat på sejlads overalt i Østersøen. Hun sejlede med alverdens typer fragt gennem årene. Således var det også i Østersøen, lidt syd for Öland, at hun skulle slutte sin karriere som flydende skib.

Første verdenskrig var brudt ud. England og Tyskland prøvede kræfter både på landjorden og på havet. Det betød, at skibe, der sejlede med krigsvigtige forsyninger til Tyskland var et lovligt mål for de engelske ubåde.

Den 11. oktober 1915, i området syd for Öland, havde den engelske ubåd E19 en travl og vellykket dag. Siden morgenstunden havde den sænket tre tyske malmskibe og været skyld i, at endnu et tysk skib blev sejlet på grund. Yderligere havde de inspiceret og godkendt et svensk skib. Alt sammen ved at stoppe skibene, undersøge lasten og så bede besætningerne venligt, men bestemt, om at gå i redningsbådene før deres skibe blev sænket.

Som afrunding på en vellykket dag, fik U19 øje på S/S Nicomedia kort før klokken 18.

Nicomedia forsøgte at flygte, men efter ganske kort tid demonstrerede englænderne deres hensigt ved at sende et par varselsskud frem for boven. Kaptajn Conrad Poock indså, at hans tungtlastede fartøj ikke havde nogen chancer og han stoppede maskinerne.

Da de lå stille, kunne Kaptajn Poock se, at der blev sat en båd i vandet fra ubåden. Det var inspektionsholdet på fire mand, der nærmede sig. Han kunne godt regne ud hvor det bar hen, men var ikke helt parat til at opgive endnu. Da englænderne kom om bord og forlangte at inspicere skibets last og befragtningspapirer, fulgte han deres ønsker. Han serverede en omgang god tysk øl og fortalte vidt og bredt om sit smukke skib. Han pointerede, at de var i neutralt svensk farvand, og at det da ville være både synd og skam at sænke så dejligt et skib...

Samtidig blev en tønde øl sendt over til ubåden for at appellere til englændernes goodwill. På trods af, at deres lande var uenige, så var de jo alle sømænd, der blot gjorde deres job, krig eller ej.

Det engelske inspektionshold måtte desværre fortælle ham, at på trods af, at hans øl var særdeles velsmagende, så gjorde ubådsmandskabet også blot deres job. Lasten kunne jo potentielt bruges som krigsforsyninger. Meldingen var: krig er krig, men I får et kvarter til at samle jeres ejendele og sætte jer i redningsbådene, inden vi sænker fartøjet. Tyskerne måtte forlade Nicomedia. 

Inspektionsmandskabet anbragte en sprængladning i agterenden af Nicomedia og tog tilbage til E19. Klokken 19:30 gik Nicomedia til...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også