Vragsafari i Østersøen
Syd for Øland ligger vragene tæt. Her hviler bl.a. fem store dampere, der er berygtede fra den såkaldte ubådsmassakre under første verdenskrig. Men der er andre vrag. Peter og Eva om bord på liveaboardfartøjet M24 har flere trumfkort i ærmet – vrag, de selv har fundet. Vi taler om intakte fartøjer, hvor du kan se både skibsklokker og maskintelegrafer. Tag med på en vragsafari i Østersøen med fremragende sigt!
Jeg ligger ved rælingen i bagbord side af Nicomedia og kan nemt se den anden side, små 20 meter væk. Der er 15 minutters deko inden vi er i overfladen. Det er noget af det bedste vragdykning, jeg har oplevet, siden jeg dykkede for første gang i 1991!
Vi er en håndfuld dykkere fra Vedbæk Sportsdykkerklub, en canadier, som jeg egentlig skulle have haft med på tur til Grønland samt DYKs svenske redaktør Marko Wramén. Vi er på togt i Østersøen for at opleve det som alle, der har været her, beskriver som noget af verdens bedste vragdykning – og sigten er god her i midten af maj.
Om bord på en minestryger
Vores valg af turbåd er faldet på M24 – en restaureret minestryger, der oprindeligt blev bygget i 1941 – en verdenskrig senere, end de vrag, vi skal ned på. Peter og Eva, som ejer skibet og som tager sig af alt dagligt arbejde, suppleret af forskellige hjælpere, har lagt rigtigt mange kræfter i at holde fartøjet så originalt som muligt. Mahogni, messing og grå krigsmaling dominerer M24.
Turplanen strækker sig over en forlænget weekend, så vi ankommer sent onsdag for at være klar til afgang næste morgen. M24 ligger og venter på os i Sandhamn lidt øst for Karlskrona. Vinden piber, temperaturen er dykket og hjemme i Danmark er der haglstorm.
Flere møder naivt op i sommertøj, så det er en kold fornøjelse at åbne bildøren på havnen i forventning om at skulle hurtigt om bord til en briefing. Eva og Peter insisterer nemlig på at gennemføre en ganske grundig briefing, inden vi får lov at gå om bord, og det er jo sådan set fornuftigt nok, men det får os til at udskyde slæberiet og klargøringen af udstyret til dagen efter, hvor vi må håbe på at fingrer og ører er tøet op igen.
På ture med M24 er alt inkluderet. Man overnatter om bord, og mod et lille tillæg kan man leje sengetøj og håndklæde. Al mad bliver tilberedt og serveret. Det er naturligvis ikke det finere køkken, og der sniger sig et par færdigretter ind, men det smager fint, og der er rigeligt.
Vi har båden for os selv, så vi bestemmer selv tempoet. Tidspunktet for morgenmaden finder vi ved at udregne middelværdien af A- og B-mennesker. Det har ikke den store betydning i forhold til dykkene, da man ikke skal regne med at nå mere end to dyk om dagen. Man kan måske godt presse den op på tre, men det er halvdybe dyk på mindst 35 meter, vandet er kun fire grader og vi dykker ofte en time ad gangen, så det trætter lidt.
Gas og krav til deltagerne
Alle i vores gruppe dykker nitrox, hvilket giver rigtig god mening i forhold til tid på vragene kontra tid på dekostop, men de helt fede blandinger bliver det selvsagt ikke til på disse dybder. Nitrox 28 kan bruges til alle dyk, vi skal på, og nogle af dem kan også dykkes med en 30 eller 32, hvis man ikke...