Vrag  Vrak
Vragsafari i Østersøen
Agterskibet på Argo. Her ses de dobbelte skruer tydeligt sammen med rør og slanger, som ligger spredt ud over bunden. Det er udstyr, der har været anvendt ved bjærgningsoperationer.
Vragsafari i Østersøen
Midtskibs på Argo ligger to lygter. I det hele taget byder vraget på mange intressante detaljer.
Vragsafari i Østersøen
Både på Argo og på den ukendte damper er skibsklokkerne stadig om bord. Lad os håbe, at de får lov at blive der til glæde for fremtidige dykkere.
Vragsafari i Østersøen
Besætningen på E19 poserer med fartøjschefen Francis Cromie midt i nederste række. Både dette billede og det af E19, som forlader havnen, kommer fra Imperial War Museums arkiv i London.
Vragsafari i Østersøen
Tidens tand har gnavet hårdt i Gutrune og store dele af skroget er faldet sammen. Hun byder alligevel på smuk dykning.
Vragsafari i Østersøen
Nicomedia er et stort vrag, hvor man kan svømme gennem åbne strukturer, som her på billedet, men man kan også svømme ind i kahytter og gange.
Vragsafari i Østersøen
På sine steder er dækket på Nicomedia kollapset under tyngden fra de store spil, men ellers er hun overraskende intakt og byder på mange fine detaljer.
Vragsafari i Østersøen
Fordækket på den lille ukendte damper på 42 meters dybde. Det er en rendyrket Tintinoplevelse at dykke her med såvel skibsklokke som maskintelegraf.
Vragsafari i Østersøen
117 meter lange Nicomedia var det sidste skib, som blev sænket af E19 den skæbnesvangre efterårsdag i 1915 – dagen, der har fået navnet ubådsmassakren.
Vragsafari i Østersøen
Vragsafari i Østersøen
1 af 10

Vragsafari i Østersøen

Tekst Morten Beier, Foto Morten Beier og Marko Wramén

Syd for Øland ligger vragene tæt. Her hviler bl.a. fem store dampere, der er berygtede fra den såkaldte ubådsmassakre under første verdenskrig. Men der er andre vrag. Peter og Eva om bord på liveaboardfartøjet M24 har flere trumfkort i ærmet – vrag, de selv har fundet. Vi taler om intakte fartøjer, hvor du kan se både skibsklokker og maskintelegrafer. Tag med på en vragsafari i Østersøen med fremragende sigt!

Jeg ligger ved rælingen i bagbord side af Nicomedia og kan nemt se den anden side, små 20 meter væk. Der er 15 minutters deko inden vi er i overfladen. Det er noget af det bedste vragdykning, jeg har oplevet, siden jeg dykkede for første gang i 1991!

Vi er en håndfuld dykkere fra Vedbæk Sportsdykkerklub, en canadier, som jeg egentlig skulle have haft med på tur til Grønland samt DYKs svenske redaktør Marko Wramén. Vi er på togt i Østersøen for at opleve det som alle, der har været her, beskriver som noget af verdens bedste vragdykning – og sigten er god her i midten af maj.

Om bord på en minestryger

Vores valg af turbåd er faldet på M24 – en restaureret minestryger, der oprindeligt blev bygget i 1941 – en verdenskrig senere, end de vrag, vi skal ned på. Peter og Eva, som ejer skibet og som tager sig af alt dagligt arbejde, suppleret af forskellige hjælpere, har lagt rigtigt mange kræfter i at holde fartøjet så originalt som muligt. Mahogni, messing og grå krigsmaling dominerer M24.

Turplanen strækker sig over en forlænget weekend, så vi ankommer sent onsdag for at være klar til afgang næste morgen. M24 ligger og venter på os i Sandhamn lidt øst for Karlskrona. Vinden piber, temperaturen er dykket og hjemme i Danmark er der haglstorm.

Flere møder naivt op i sommertøj, så det er en kold fornøjelse at åbne bildøren på havnen i forventning om at skulle hurtigt om bord til en briefing. Eva og Peter insisterer nemlig på at gennemføre en ganske grundig briefing, inden vi får lov at gå om bord, og det er jo sådan set fornuftigt nok, men det får os til at udskyde slæberiet og klargøringen af udstyret til dagen efter, hvor vi må håbe på at fingrer og ører er tøet op igen.

På ture med M24 er alt inkluderet. Man overnatter om bord, og mod et lille tillæg kan man leje sengetøj og håndklæde. Al mad bliver tilberedt og serveret. Det er naturligvis ikke det finere køkken, og der sniger sig et par færdigretter ind, men det smager fint, og der er rigeligt.

Vi har båden for os selv, så vi bestemmer selv tempoet. Tidspunktet for morgenmaden finder vi ved at udregne middelværdien af A- og B-mennesker. Det har ikke den store betydning i forhold til dykkene, da man ikke skal regne med at nå mere end to dyk om dagen. Man kan måske godt presse den op på tre, men det er halvdybe dyk på mindst 35 meter, vandet er kun fire grader og vi dykker ofte en time ad gangen, så det trætter lidt.

Gas og krav til deltagerne

Alle i vores gruppe dykker nitrox, hvilket giver rigtig god mening i forhold til tid på vragene kontra tid på dekostop, men de helt fede blandinger bliver det selvsagt ikke til på disse dybder. Nitrox 28 kan bruges til alle dyk, vi skal på, og nogle af dem kan også dykkes med en 30 eller 32, hvis man ikke...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også dit eget dykkermagasin 20 gange om året ved at abonnere her: DYK NetMag

Fakta

LIVEABOARD

Fartøjet M24 har et absolut dygtigt og kompetent mandskab. Gode briefinger og lækker mad. Man behøver ikke at koncentrere sig om andet end sin dykning, og at have det hyggeligt. Der tilbydes flaskeleje og fyldning af luft, nitrox og trimix. Der betales for ilt og helium. Der er indrettet et fint bad i skorstenen. Prisen er cirka 1.400 SEK/døgn. Dykkerturene til Ubådsmassakren afgår fra Sandhamn lidt øst for Karlskrona.

www.m24.nu

SÆSON

Sigten varierer en del afhængigt af vind og vejr, men der er sjældent dårligere sigt end otte meter. Strømmen kan nå op på en halv knob, men det bliver aldrig værre, end at man kan svømme mod strømmen.

Om efteråret er der selvfølgelig større risiko for storm, som kan ødelægge sigten, og gøre det umuligt at besøge vragene. Om sommeren er der algeopblomstring i de øverste vandlag, men det ødelægger ikke sigten på vragene – det tager blot lidt af lyset.

Fakta

Walter Leonhardt

Bygget i Lübeck 1902

Størrelse 75 x 10,9 x 4,6 meter. 1.261 bruttoregisterton

Maskine Dampmaskine med trippelekspansion på 600 hestekræfter.

Tilhørte Leonhardt & Blumbergs rederi i Hamburg

Besætning 17 mand

Gutrune

Bygget i West Hartlepool 1906

Størrelse 97,2 x 13,7 x 6,8 meter, 3.039 bruttoregisterton

Maskine Trippelekspansion, 1.500 hestekræfter

Tilhørte Hamburg-Südamerikansche Dampfschiffahrts-ges.

Besætning 39 mand

Director Reppenhagen

Bygget i Stettin 1893

Størrelse 79.4 x 11 x 5,1 meter, 1.683 bruttoregisterton

Maskine Trippelekspansion på 700 hästar

Tilhørte rederiet AG Vulcan

Besætning 22 mand

Nicomedia

 

Bygget i West Hartlepool 1901

Størrelse 117,2 x 15,9 x 7,8 meter, 4.391 bruttoregisterton

Maskine Trippelekspansion med 1.800 hestekræfter

Tilhørte Hamburg-Amerika Packetfahrt AG

Besætning 39 mand

Læs også