Hebat Allah
– Guds gave til tek-dykkere
Okay, hvilke fordele kan der så være ved at sænke et vrag med vilje? Når det gælder området omkring Hurghada, der i højsæsonen næppe overgås af mange steder i verden i antallet af dykkere, kan vrag bl.a. være med til at tage lidt af presset fra de omkringliggende rev. Desuden bliver et vrag hurtigt til et spændende undervandsmiljø, hvor fisk, koraller og andre organismer kan finde ly og læ på en ellers gold og ensformig bund. Endelig giver kunstige rev mulighed for, at forskere kan vurdere, hvordan livet etablerer sig, og i hvilken hastighed det sker.
Det var derfor med gode intentioner, at man tilbage i 2004 begyndte at klargøre et vrag til sænkning mellem Giftun Island og Gota Abu Ramada ud for Hurghada.
Fartøjet Hebat Allah (Arabisk for Guds Gave) var et lille fragtskib, der blev bygget på et fransk værft på opdrag fra den ægyptiske regering i 1985. Hun var et 45 meter langt og 8,5 meter bredt dieselfartøj, som med en enkelt propel kunne skyde en fart på otte knob. Ellers er det lidt sparsomt med information om Hebat Allah. Det ser dog ud som om, at fartøjet blev solgt for en slik sidst i 80’erne og blev strippet for alt udstyr, hvorefter det lå for anker helt negligeret ud for Hurghada i mange år. Efter en storm rev Hebat Allah sig løs og endte på en sandbanke, hvor skibet formodentlig havde stået endnu, hvis ikke man havde fået idéen om i stedet at skabe et nyt dykkested.
Ups!
The Red Sea Diving Association (der senere er blevet til Chamber of diving and Watersports) købte fartøjet i samarbejde med den ægyptiske flåde og guvernøren for Rødehavet, og man begyndte at forberede sænkningen. Alle brændstoffer og olier blev drænet fra skibets motorer og tanke, alt løsøre og skrammel blev fjernet, og områder, hvor penetration kunne være risikabelt, blev forseglede.
Den 10. august 2004 var Hurghada-området blevet et vrag rigere, men desværre gik selve sænkningen ikke helt efter planen. Det var meningen, at skibet skulle hvile på omkring 30 meter. Det ville betyde, at masten ville gå næsten op til overfalden, så dykkere af alle erfaringsniveauer kunne nyde godt af vraget.
Men inden sænkningen var tilendebragt, var skibet drevet væk fra den oprindelige position, og det endte i stedet på 47 meters dybde – ikke længere et ukompliceret fritidsdyk, som det ellers var tanken. Først ærgrede man sig over fejlen og besluttede at forbyde dykning på skibet. Man ville ikke placere permanente bøjer på vraget af frygt for, at fritidsdykkere ville begynde at dykke på vraget, og dermed skabe en lind strøm af kunder til trykkammeret. Koordinaterne blev holdt hemmelige af samme årsag. Men efterhånden har den tekniske dykning fået et solidt fodfæste i Hurghada-området. Der findes teknikker, gasarter og viden til at dykke sikkert og fornuftigt til 45 meter, så et dykkeforbud er ikke længere meningsfyldt at opretholde. Nu er der officielt åbnet for dykning på Hebat Allah. Det er dog endnu ikke mange dyk, der er blevet...