CDWS præsenterer: ægyptiske vrag
– Dunraven
Dette er et populært vragdyk, der ligger inden for kort afstand fra den verdensberømte Ras Mohammed National Park. Dunraven hviler omvendt på en dybde mellem 17 og 30 meter og er overbevokset med smukke koraller. Hun lagde sig på bunden ved Beacon Rock, sydvest for marineparken, efter en navigationsfejl ud på de små timer d. 25. april 1876. Det 77 meter lange fartøj havde sat sejl fra Liverpool i England med en last af stål og tømmer, der skulle til Bombay i Indien.
Hun blev bygget af Mitchell & Company i Newcastle-upon-Tyne i Storbritannien, og Dunraven var klassificeret som iron screw steamer – et relativt nyt skibsdesign med to lastrum. Hun kunne prale af en topfart på otte knob og havde et deplacement på 1.613 brt.
Ifølge rapporterne i arkiverne var det en serie navigationsfejl af Kaptajn Cares næstkommanderende, der førte til, at Dunraven sejlede på revet i fuld fart. På trods af forsøg på at slå bak for at bringe hende fri af klipperne lækkede vand ind i maskinrummet, og skibet begyndte at synke. Besætningen blev reddet fra fartøjet mindre end en time, inden hun skred ned ad revet og sank.
I dag bliver vraget hyppigt besøgt af liveaboards, der cruiser i det nordlige Rødehav og også af dagbåde fra Sinaihalvøens Sharm el Sheikh, hvis vejr og strømme tillader det. Koraldækket på vraget og det omgivende rev er en af hovedattraktionerne, når man besøger dette omvendte vrag. Her ser dykkere også ofte passerende delfiner.
Roret og den store messingskrue finder man i den nordlige ende af vraget, og selve revet ligger mod vest. Toppen af stævnen er den laveste del af Dunraven på 17 meter, mens bagenden hviler på 30 meter. De fleste dyk på den gamle dame begynder ved bagenden, hvor der er en stor og sikker indgang for dykkere. Der er ofte en langsgående strøm her, så det er lettere at udforske Dunraven fra indersiden i ly af vraget. Man svømmer inde i skyggen, men der er god plads og masser af lys. Der er dog en lidt svæver passage forbi den enorme kedel, inden man kommer ud igen midt i skibet, hvor strukturen nærmest er brækket i to stykker. Her ligger resterne af skorstenen på havbunden ved siden af. Selvom det er fristende at svømme ind i forenden af vraget, anbefales det ikke, og de fleste guider vil bede dykkere om ikke at gøre det. Forenden er delvis kollapset, og der er ikke så meget plads eller lys, at det er sikkert at svømme ind.
Klassiske fotomotiver fra vraget inkluderer de tusindvis glassfish, der som regel findes inde i skroget, der penetreres af masser af lys udefra. Slutningen af dykket byder på en smuk svømmetur langs det nærliggende rev, hvor man afslutter med det obligatoriske sikkerhedsstop.
Bådturene til Dunraven fra Sharm el Sheikh tager ofte af sted en eller to timer tidligere end de sædvanlige dagbådsture til lokale dyk samt til Tiran og Ras Mohammed. Da området er noget eksponeret, kan dykket blive aflyst, hvis vejrforholdene ikke er optimale.