Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
El Miniya – CDWS præsenterer ægyptiske vrag
Hullet i stævnen på styrbordsside er indgangen for dem, der vil penetrere vraget.
El Miniya – CDWS præsenterer ægyptiske vrag
At fartøjet har tjent som minestryger kan man bl.a. se på de minerydningsværktøjer, der stadig findes om bord.
El Miniya – CDWS præsenterer ægyptiske vrag
Maskinkanonerne, der skulle have holdt de angribende jagerfly på afstand, var åbentbart ikke effektive nok.
El Miniya – CDWS præsenterer ægyptiske vrag
Eksplosionshullet i stævnen set nedefra. Her er ofte fyldt med glasfisk og et par knaldrøde koralbarser har en fest med at holde bestanden nede.

El Miniya

CDWS præsenterer ægyptiske vrag

El Miniya kendes også som El Mina eller Harbour Wreck og ligger ganske tæt på marinaen i Hurghada. Den 58 meter lange ægyptiske T-430 minestryger blev angrebet af israelske jagerfly den 6. februar 1970, og hun lagde sig til hvile på havbunden på 30 meters dybde tæt på kysten.
Mellem 1956 og 1962 købte Ægypten fem sovjetiske type T43s-minestrygere, der oprindeligt var bygget i Leningrad og Kerch mellem 1946 og 1948. Fartøjerne havde en dybgang på 2,4 meter og et deplacement på 569 tons med fuld last. Maskinerne var to firtakts turboladede type 9D dieselmotorer, der leverede 2.200 hk og en topfart på 14 knob. Vi kender ikke de andre fire fartøjers skæbne, men samme år som Miniya gik tabt, blev yderligere to skibe indkøbt, nemlig Assiut og Sinai. Sidstnævnte kan i dag ses liggende i Hurghada, og der kan man over vandet få et unikt indblik i, hvordan Miniya så ud engang.
El Miniya gik ned tre år efter det, der blev kendt som seksdagskrigen mellem Ægypten og Israelske styrker i 1967. Som et resultat af konflikten besatte Israel Sinai-halvøen indtil 1982. Ellers er det ikke så meget information, der findes om angrebet på El Miniya.
I dag ligger skibet på sin bagbordsside og er relativt intakt med undtagelse af et gabende hul nær stævnen i styrbord. Dybden mellem 18 og 30 meter gør det til et optimalt nitroxdyk. Det er muligt at penetrere vraget, men det er anbefalet at anvende en line, fordi sigten indeni fartøjet nemt kan blive ødelagt af silt.
El Miniya er ikke stort sammenlignet med andre velkendte vrag i Rødehavet som fx Thistlegorm eller Salem Express, så det er let at udforske fartøjet ordentligt under et enkelt dyk. Der er ikke så meget dyreliv om bord, ud over et par muræner, glasfisk og pudserejer, men der er til gengæld masser af interessante detaljer, der gør det til et spændende vrag at besøge.
Normalt stiger man ned ved agterstavnen og svømmer langs vraget til stævnen på en dybde på omkring 25 meter, hvor broen og dækkene er tilgængelige. Højdepunkterne omfatter skruerne og fire maskinkanoner, der var beregnet som antiaircraft-våben. Ammunitionen kan findes spredt ud over havbunden.
Andre populære detaljer er Miniyas skorsten med en lille stige på styrbordsside. I stævnen har bombeeksplosionen dannet et tydeligt hul i siden. Her kan man komme ind til kahytter og til maskinrummet, hvis man har den rette uddannelse, samt udstyr og erfaring til at udføre sikker penetration.
Den store ankerkæde, der ligger hulter til bulter, minder om, at skibet lå for anker, da flyene angreb. I slutningen af dykket kan man udforske siden af skroget på 18 meter og bevæge sig tilbage til agterdelen, hvor opstigningen finder sted. Svømmeturen på 58 meter tager ikke lang tid og giver et anderledes syn på det tidligere russiske krigsskib.

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også