DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Den norske forbindelse – historiske vragdyk ved Cayman Islands
Caribiske vragdykkere møder ofte den muskuløse tarpon på lavt vand.
Den norske forbindelse – historiske vragdyk ved Cayman Islands
Det er uvist om disse to ankre også hører til Glamis. Selv om de ligger samme sted, er deres design anderledes.
Den norske forbindelse – historiske vragdyk ved Cayman Islands
Glamis i havn før hendes endeligt på et caribisk koralrev. Hun var et stateligt skib med fine, bløde linier og et langt bovspryd.
Den norske forbindelse – historiske vragdyk ved Cayman Islands
Pallas ligger så lavt, at hun med fordel kan udforskes med snorkel, men det er nødvendigt at være forsigtigt, da der næsten altid er strøm.
Den norske forbindelse – historiske vragdyk ved Cayman Islands
Pallas’ pullerter hører til de mere genkendelige dele af det gamle sejlskib af stål.
Den norske forbindelse – historiske vragdyk ved Cayman Islands
Ikke svært at drømme om sørøverskatte og pirater, når man vragdykker blandt historiske sejlskibe.
Den norske forbindelse – historiske vragdyk ved Cayman Islands
Den enorme dynge af kæde, der har været forbundet til Prince Fredericks tre ankre.
Den norske forbindelse – historiske vragdyk ved Cayman Islands
Ankrenes form og design er ofte med til at fastslå vragets identitet og alder.

Den norske forbindelse

– historiske vragdyk ved Cayman Islands

Tekst og billede: Lawson Wood
Skibsvragene omkring Cayman Islands er monumenter over de sømænd, der tjente om bord på fartøjer i deres mere glorværdige velmagtsdage på verdenshavene. Mange af vragene ligger så lavt, at de kan udforskes med snorkel. De tidligere så grandiose fartøjer er nu en del af koralrevets økosystem. Lawson Wood tager os med til fire historiske skibsvrag, der alle har forbindelser til Norge.

Det er intet tilfælde, at så mange skibe gennem tiderne har mødt deres skæbne på revene rundt om Cayman Islands. Den enorme forekomst af skildpadder i havene omkring øerne var en stor attraktion. Skildpadder udgjorde nemlig en vigtig fødekilde for datidens sømænd. Skildpadderne kunne holdes i live om bord og bidrage med frisk kød, eller de kunne saltes, så kødet kunne holde sig på længere togter. Mange skibe besøgte derfor Cayman Islands for at laste skildpadder, men også vand og frugt til at holde skørbugen på afstand. Desuden lå øerne bekvemt placeret på sejlruterne mellem Syd- og Nordamerika og blev også ofte sidste eller første stop på ture på tværs af Atlanten mellem Europa og Caribien. Men hyppige storme, stærke strømme og forræderiske farvande med koralrev, der ikke var kortlagt, gjorde det til en risikabel affære at nærme sig øerne.

Nordmændenes tradition for skibsbyggeri og søfart er legendarisk. Tusindvis af skibe er blevet bygget på norske skibsværfter, men i mange tilfælde er de norskbyggede skibe aldrig vendt tilbage til deres hjemstavn. Mange er gået tabt i storme, forlist i forskellige krige, sunkede under risikable fiskeriekspeditioner eller bare gået ned i verdens oceaner uden af have efterladt sig spor. Mange skibe skiftede hænder utallige gange – ofte til forskellige nationer. Formuer blev skabt og tabt, men de norske skibe var i en klasse for sig selv og besejlede verdenshavene i årevis.

Glamis

Der hersker en del forvirring og uenighed om navnene og antallet af skibsvrag på revet i Eeast End-kanalen på Cayman Islands. Lokalt er stedet i mange år blevet omtalt som Two Wrecks eller Twin Wrecks. Research har endelig afsløret, at der i hvert fald er to vrag på disse rev. Mathusalem og Maggie Bell, men deres præcise position er usikker. Kigger man under vandet, kan man se, at der er to vrag, der ligger sammen, og måske oven i købet tre? Det kan man se, da skibenes ankre og kæder er karakteristisk forskellige i størrelse og udformning. Især er det ene skib en perle som dykke- og snorklested. Yderligere research i biblioteket på Greenwich Maritime Museum i London og Søfartsmuseet i Oslo, har nu bekræftet, at de bedst bevarede dele af disse forliste skibe er resterne af Glamis. Når de to andre skibes navne er blevet bevaret, må det være fordi deres navne har levet videre i den lokale folklore gennem tiden. 

Både Mathusalem og Maggie Bell var træskibe. Størrelsen af ankrene og kæderne i Glamis’ omgivelser, kombineret med tidspunktet for deres forlis samt den manglende tilstedeværelse af mere genkendelige dele af skibenes skrog, indikerer, at det er meget sandsynligt, at Mathusalem og Maggie Bell ligger et eller andet sted i nærheden af Glamis.

Snorkelvrag Lloyd’s oplyser, at Glamis var et af i alt 21 skibe, der blev bygget af A. Stephen & Son fra The Dundee Shipbuilders Company i 1876. Hun var en tremastet jern- og...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også