DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Almirante Barroso – det mystiske dampskib
På dykket i 2020 deltog (fra venstre mod højre) Mario Arena, (Italien), Jesper Kjøller (Danmark), Faisal Khalaf (Libanon), Stefano Gualtieri (Italien) og Daniel Schelvis (Spanien).

Almirante Barroso

– det mystiske dampskib

Tekst & foto: Jesper Kjøller

For nogle år siden var DYK’s Jesper Kjøller en del af et team fra Red Sea Explorers, som med en kombination af avanceret dykketeknologi og traditionelle vragsøgningsmetoder lokaliserede et jomfruvrag i Gubalstrædet i det nordlige rødehav. Der skulle gå yderligere to år, før forholdene gjorde det muligt at komme tilbage og skyde gode billeder fra det 80 meter dybe vrag, der antages at være den brasilianske korvet,
SC Almirante Barroso. 

►  Wow! Jeg kan næsten ikke tro vores held. Vi forventede kraftig strøm, men det tykke reb, der blev droppet af besætningen på vores moderskib M/V Nouran, falder lige lodret ned i det usædvanligt klare vand. Har vi virkelig knækket koden og fundet ud af, hvordan vi skal time dykket i forhold til tidevandstabeller og vejrprognoser? Fuld af forventning lader jeg mig falde gennem vandsøjlen et par meter væk fra rebet, og i et øjeblik overvejer jeg endda at begynde at forberede mit kamera og udfolde blitzarmene i de rolige omgivelser på vej ned. Men så omkring 50 meter nede, bemærker jeg, at rebet foran mig begynder at ryste og dirre. Jeg kigger nedad og opdager en skarp bøjning på rebet under mig, hvilket indikerer, at strømmen øges brat længere nede. Jeg er klar over, at jeg nok er drevet for langt væk fra rebet, så jeg sætter min scooter på fuld power, og svømmer samtidig så hårdt som jeg kan. Jeg sænker hovedet ned mellem mine overarme for at gøre mig mere strømlinet, men jeg bevæger mig ikke rigtig nærmere, og strømmen er virkelig kraftig nu. Jeg minder mig om at være forsigtig med ikke at overanstrenge mig for at undgå ophobning af kuldioxid – hypercapnia er rebreather-dykkerens fjende nummer et. Nu kan jeg se konturerne af vraget under mig og jeg indser, at nede på havbunden vil vragets skrog skabe læ mod strømmen.

Min makker Daniel er smartere end mig og har holdt fast i rebet under hele nedstigningen. Han har heller ikke det ekstra træk fra mit store kamerasystem. Jeg er overbevist om, at han har kontrol over situationen, og at han vil fortsætte sin nedstigning langs rebet, så jeg beslutter at pege scooteren lige ned mod bunden på 80 meter i stedet for at kæmpe mod den utilgivelige strøm. Så snart jeg er beskyttet bag vraget, kan jeg hurtigt komme frem med scooteren på fuld power langs havbunden for at genforenes med Daniel der. Vi ankommer til vraget på samme tid, men ad forskellige ruter. Note to self: Tab ikke rebet!

Rygende pistol
Nedstigningslinen fra MV Nouran ligger kun få meter foran vragets stævn, hvor dets to store ankre ligger på bunden. Perfekt drop! Daniel placerer straks videolamperne for at oplyse stævnen og ankrene, og han indtager en god position til modellering. Vi har haft et par dage til at forfine teknikken og kommunikationen på lette vragdyk i området (vragene ved Abu Nuhas og på Thistlegorm), så vi arbejder hurtigt og effektivt. Sigten er fremragende, og det omgivende lys er fint, selvom vi er dybt og det stadig er tidligt på dagen. Strømmen er en ringe pris at betale for det klare vand.

Efter en serie fotos ved stævnen, bevæger vi os ind i det åbne skrog for at udforske og skyde flere billeder. Den anden halvdel af vores firemands dykkerteam består af to erfarne italienske vrageksperter og GUE-instruktører, Mario Arena og Stefano Gualtieri. De er allerede i fuld færd med at søge efter ledetråde, der kan hjælpe med en 100 procent positiv identifikation. Vi mener, at vraget...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Fakta

WRECK EXPLORATION PROJECT
Som navnet antyder er Red Sea Explorers dedikeret til at udforske og beskytte Rødehavets vidundere, og det har de gjort i løbet af de sidste 15 år som en af Egyptens mest...

Fakta

DYKNING PÅ ALMIRANTE BARROSO
UDSTYR JJ-CCR i GUE-konfiguration, Suex-scootere
BACKGAS 12/65 BAILOUT-GAS 12/65, 50% og 100%
BELIGGENHED...

Fakta

Fakta – Almirante Barroso

Almirante Barroso blev bygget ved på militærværftet i Rio de Janeiro. Hun blev søsat 17. april 1882 under tilstedeværelse af kejser Dom Pedro II og admiral...

Læs artiklen i DYK #56:





SOME images:
Almirante Barroso – det mystiske dampskib, Almirante Barroso – det mystiske dampskib
På dykket i 2020 deltog (fra venstre mod højre) Mario Arena, (Italien), Jesper Kjøller (Danmark), Faisal Khalaf (Libanon), Stefano Gualtieri (Italien) og Daniel Schelvis (Spanien).
, Almirante Barroso – det mystiske dampskib
Koncentration og fokus inden dykket. Alle detaljer kontolleres en sidste gang.
, Almirante Barroso – det mystiske dampskib
Teamet gør klar. (Fra v mod h) Mario Arena, Jesper Kjøller, Stefano Gualtieri og Red Sea Explorers' maskot Antar.

Læs også