Dykket er ikke slut
– før du er tilbage på båden
Når dykkebåden begynder at manøvrere for at samle dykkere op, er den farligste ting du kan gøre, at dykke ned under overfladen igen, fordi skipperen dermed mister sit referencepunkt.
I en stor båd vil han muligvis ikke kunne bremse sin bevægelse og vil ikke have andet valg end at drive henover det sted, hvor dykkeren sidst blev set, men uden mulighed for at foretage de korrektioner, der kan være nødvendige for at undgå en grim ulykke.
Hvis en enkelt dykker fra en gruppe dykker ned igen, vil skipperen formentlig ikke være klar over, at en dykker mangler, og at det derfor ikke er sikkert at nærme sig gruppen. Så det er af allerstørste vigtighed, at du bliver i overfladen.
Det gælder også, hvis dykkebåden kommer for tæt på. Hvis en dykker er ved at blive ramt af skroget fra en dykkebåd, skal vedkommende blive i overfladen og skubbe fra med sine hænder eller fødder. Kontakten vil her udelukkende foregå mellem dine hænder eller fødder og skroget. Hvis du dykker ned i sådan en situation, vil kontakten med stor sandsynlighed være mellem dit hoved og bådens skrue!
Intet valg
At forblive i overfladen forudsætter, at båden der nærmer sig rent faktisk er på vej for at samle dykkere op. Men det gælder ikke al bådtrafik. Der er altid risiko for, at en eller anden idiot i en speedbåd eller med jetski er direkte på vej mod dig, eller at du er gået i overfladen lige foran et større skib, der selvom styrmanden har set dig, ikke har mulighed for at dreje af hurtigt nok.
I modsætning til en langsomt sejlende dykkebåd, hvor du i værste fald blot skal skubbe fra mod dens skrog med hænder eller fødder, så har du ikke en chance mod en hurtigsejlende båd, der sandsynligvis vil sejle lige hen over dig og ramme dig med sin skrue.
Her er din eneste redning at dykke ned igen, så dybt og så hurtigt som muligt. Det indebærer, at du må dumpe al luft og svømme nedad med hovedet først.
Stol på skipper
Ved drift diving ankrer dykkebåden ikke op, så når vi kommer op i overfladen vil skipperen manøvrere båden tæt på for at samle os op. Det kan ofte overraske dykkere i overfladen, at skipperen ikke altid styrer båden direkte hen imod dem. Afhængigt af båden, kan det se ud som om båden rammer fem til ti meter ved siden af.
Det er altid vigtigt at have tillid til skipperen. Han kender sin båd og har samlet dykkere op flere gange end nogen af os har dykket. Når han ofte sigter forbi dykkerne, er det for at kompensere for lokale vind- og strømforhold og for skruens sideeffekt. Ved langsom hastighed kan skruen benyttes til at dreje stævnen til den ene eller den anden side, især når den er slået i bak.
Alt dette har skipperen fuldstændig styr på, så han kan bringe båden i en sikker og behagelig position i forhold til dykkerne, der skal samles op. Hvis man begynder at svømme hen imod båden inden den er stoppet op, gør man det sværere for skipperen og man kan desuden bringe...