DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

Praksis  Praxis
Dykning med familien
Simon på fem år fik både snorklet med hvalhajer og klovnfisk. (Foto: Maria Peterson)
Små søstjerner er Nellies favoritter. Hver gang vi kommer op fra et dyk, så spørger hun os altid, om vi har set nogle søstjerner.
Denne enkle rejseseng har hjulpet os mange gange. Ud over at sove i den, sad hun også her og legede i stedet for at stoppe sand i munden.
Dykning med familien
Vi fik ekstra opmærksomhed fra personalet ved at have Nellie med.
Når vi har rejst mange sammen, har vi ofte sørget for at få vores egen dykkebåd. Det er perfekt, så vi kan tilpasse turen, så den passer alle og indeholder en passende kombination af dykning, snorkling og leg på stranden. (Foto: Katarina Landin)
For os er sikkerheden vigtig og vi har altid vores egne redningsveste med til børnene. (Foto: Liselott Stadler)
Dykning med familien
Nellie fik hurtigt nye venner, som hun legede med, når vi var ude og dykke.
Dejlig morgenstund med det spanske landshold under VM i Korea.

Tekst og foto: Annika & Klas Malmberg
For mange er det slut med dykningen, når der tilkommer nye små medlemmer i familien. Det giver ofte sig selv, når tid og penge nødvendigvis må omprioriteres. For andre kan det blive en påtvunget beslutning, når den ene i familien ikke tror, at det vil fungere længere. Men sådan behøver det ikke at være – her får du tips til, hvordan dykningen kan praktiseres i familiens skød.

Hvis dykningen skal at fungere sammen med familielivet, er der tre ting, der er vigtige at tænke på. For det første skal dykkeglæden være intakt. Det er helt naturligt at blive træt af én hobby og have lyst til at prøve noget nyt. For det andet skal der være en vis vilje. Det er kun dig selv, der bestemmer og der er ingen andre, der driver værket. For det tredje skal man være bevidst om, at det kræver betydelig mere planlægning og forberedelse at få dykningen til at gå op i en højere enhed, når der er flere man skal tage hensyn til.

Måske tænker du nu, at det er let for os at sige, når nu vi begge to er bidt af dykning. Og det kan der naturligvis være noget om – vi har aldrig været i tvivl om, at vi ville fortsætte med at dykke, også efter vi er blevet forældre. Så med denne artikel vil vi gerne fortælle, at det kan fungere og at det faktisk er lige så let, som vi regnede med. Det kræver bare lidt mere planlægning. Vi videregiver vores erfaringer og oplevelser, men der kan naturligvis være nogle, der ser anderledes på det.

At komme i gang igen
Vores datter Nellie blev født i juli 2008 og tre uger senere sluttede Anikkas lange dykkepause endelig. Vi var hos farmor i Båstad og tog til Kullen for at dykke der. Lidt amning i bilen, en venlig mand, der hjalp med at bære udstyret og en sød farmor, som hellere end gerne passede Nellie gjorde det det hele lidt lettere. – Jeg følte mig som et barn igen, der endelig fik lov til at cykle efter en lang vinter, husker  Annika. – Jeg var så fascineret af legende strandkrabber, det smukke blæretang og alle de småfisk, der svømmede omkring. Vi var blot nede på otte meter og normalt havde jeg klassificeret dette som et ligegyldigt rutinedyk, men nu nød jeg det i fulde drag. Det var skønt igen at kunne svæve omkring og iagttage det marine skuespil. Da vi kom op igen, sov Nellie stadig og farmor syntes vist, at vi godt kunne være blevet nede lidt længere.

Korte dykketure
Efter premieredykket har vi bare fortsat med at dykke. Når Nellie skal med, vælger vi et dykkercenter, der kun har ét dyk pr. sejltur. Turene varer oftest to timer og når vi laver to dyk betyder det, at vi er væk totalt cirka fire timer hver dag. Det er mest trygt, at Nellie er tilbage i land og ikke med ude på båden. Når vi kommer tilbage, står der altid en glad pige i redningsvestvest på broen og vinker til os. I sommer var vi tre familier, som havde vores børn med hos Kon-Tiki Smögen. Det var ren børnehave med fem unger, som legede på broen og nysgerrigt kiggede med på alle de dyr, vi indsamlede under kurset i marinbiologi. Farmor og mormor var begge med og personalet var søde med børnene. Når vi senere har siddet og kigget på billeder, peger Nellie på Calle fra Kon-Tiki Smögen og siger:
– Ham kan jeg lide – kan vi ikke besøge ham nu?
Det varmer godt i både vores og Calles hjerte.

Forskellige aldre
Det er naturligvis...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også dit eget dykkermagasin 20 gange om året ved at abonnere her: DYK NetMag

Fakta

WEEKENDTURE

• Flyv med barnet. Behøver du barnevogn under flyrejsen? Husk på at store barnevogne skal tjekkes ind hele vejen. Hvis du skal lave flere skift undervejs, er det måske lettere at have en bæresele i stedet.
  • Book en taxi med barnestol i forvejen, hvis du skal til et hotel eller et andet sted.
  • Mange dykkeoperatører har særlige tilbud til medfølgende babysittere.
  • Undersøg om der er mulighed for at lave kystdyk ud over båddykkene. Så kan I måske dykke begge to, mens de andre ikke dykker.
  • Vælg et dykkercenter, hvor man kommer tilbage til centeret efter hvert dyk. Hvis båden bliver ude hele dagen er det sværere at skiftes til at dykke og babysitte.

Fakta

Tips til længere rejser

• Planlæg så meget af rejsen du kan hjemmefra. Når du booker indkvartering, så bed dem om også at arrangere transport. Understreg at du rejser med børn og med meget oppakning, og at det skal være sikkerhedssele i bilen.
  • Medbring børnesæde til bilen. Man kan få lette rejsemodeller.
  • Medbring redningsvest til barnet. De findes oftest kun for voksne på destinationerne.
  • Hav en god bæresele. Den kan du anvende ved start og landing på fly, hvor der ikke er sikkerhedsbælter til små børn og den gør flyskift lettere.
  • Undersøg om der er babymad og bleer på destinationen. Vælling er fx ikke så almindeligt udenlands.
  • Vælg indkvartering med AC. Vi brugte aldrig AC før, men det er skønt at have mulighed for at nedkøle de små.
  • Køb en el-kedel når I er fremme. Perfekt til grød, vælling og opvask.
  • Tjek din forsikring. Dækker den fx helikopterevakuering til hospital, hvis I befinder jer på en ø?
  • Tjek op på vaccinationer og medicin. Vær ekstra omhyggelig med håndhygiejnen.
  • Vælg et land, hvor du kan sproget eller ved, at de fleste behersker et sprog, som du kan.
  • Skriv navn og telefonnummer på barnevogn og børnesæde til kontaktperson hjemme. Hvis der skulle ske noget alvorligt, ved de altid, hvem de skal kontakte.
  • Undgå steder med risiko for malaria. Små børn må ikke smøres ind i myggemiddel eller spise malariaprofylaxe.
  • Bed om en basinet på flyet. Det er en lille seng til barnet, som man hænger på væggen foran sig.
  • Hvis barnet er lille, er det en stor fordel, hvis man kan amme under rejsen. Så ved man, at barnet altid får væske og næring.