DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Foto  Foto
Fotoskole 3 – den optiske sandhed
Linsen er den del af udrustningen, der har størst indflydelse på billedets kvalitet.
Fotoskole 3 – den optiske sandhed
En vidvinkellinse med bajonetfatning monteres direkte foran uv-husets linseåbning.
Fotoskole 3 – den optiske sandhed
Normalzoomen fungerer godt for middelstore motiver. Denne havkat er fotograferet i 24 mm-indstillingen med zoomlinse og eksterne blitzer.
Fotoskole 3 – den optiske sandhed
Her er en lille tangloppe, et lille krumrygget krebsdyr, som pryder toppen af en dødningehånd. Bemærk den ringe dybdeskarphed, som man har i makroindstillingen. Det giver en attraktiv sløret baggrund.
Fotoskole 3 – den optiske sandhed
For at tage billeder af dykkere, landskaber og store dyr, må man have vidvinkeloptik. Hajen på billedet er en caribisk revhaj, som er ca. 60 cm fra linsen.
Fotoskole 3 – den optiske sandhed
Fotoskole 3 – den optiske sandhed
Fotoskole 3 – den optiske sandhed
Er makrofunktionen på dit kompaktkamera lidt for ringe, eller hvis den helt mangler, kan du sætte en forsatslinse på. Den giver kameraet en bedre nærgrænse og sætter turbo på din makrofunktion.

Fotoskole 3

– den optiske sandhed

Tekst & foto Magnus Lundgren
Alle kan tage gode billeder med alle typer af kameraer. Næsten alle. Selvfølgelig har ethvert kamera sine begrænsninger som opløsning, hvidbalance eller autofokussystem. Den uden tvivl vigtigste del af et kamera – objektivet – er det som påvirker billedets kvalitet i størst udstrækning. Objektivet begrænser, eller snarere skaber muligheder. Nu skal det blive rigtig sjovt, når vi fordyber os i makro-, normal- og vidvinkelfotografering. Følg med os ind i den optiske sandhed.

På en dykkebåd i Rødehavet slog det mig, at den optiske sandhed ikke er en selvfølge for alle. Jeg dykkede med et slæng af vældigt entusiastiske uv-fotografer fra Sverige og det føg med flere bemærkninger på platformen end der er plads til i denne artikel. En af kvinderne sagde konstant, at det virkelig er svært at undervandsfotografere. Den snøftende fyr med kasketten bagvendt på, udtrykte det lidt anderledes: Det her kamera tager skidedårlige billeder! Disse entusiaster forsøgte konsekvent at gengive store panoramaer eller ekstreme nærbilleder … med et normalobjektiv og zoom.

Umulige billeder
David Doubilet er nok en af verdens bedst kendte uv-fotografer og han arbejder for det velrenommerede National Geographic Magazine. Hvis vi puttede et kompaktkamera med normaloptik i hånden på David under et dyk eller to, ville han sikkert komme op med et rigtig godt billedmateriale. Men, og det er et stort men, han ville ikke komme op med vidvinkelbilleder. Han ville have billeder af middelstore motiver og mindre miljøer, samt muligvis lidt makrobilleder, hvis kameraet har sådan en funktion.
De billeder, som entusiasterne på båden i Rødehavet forsøgte at tage, og bandede over, kan hverken de eller nogen andre tage, hvis ikke de har det rette værktøj. De billeder, de forsøgte at undfange, var simpelthen ikke mulige at tage. De mindre motiver var ikke inden for nærgrænsen og derfor ude af fokus, eller også var man bakket for langt væk fra motivet for at få det hele med, og derfor blev alting diset og blåt. Dette er problemet ved normaloptik, men bare rolig – der findes løsninger.

Pixel-o-mania
I begyndelsen af bådturen var det almindeligste spørgsmål: Hvor mange pixels har dit kamera? Det er en stor myte, at pixelantallet er et udtryk for billeders skarphed og kvalitet. Sådan er det ikke. Den vigtigste parameter for at få et skarpt billede på sensoren i kameraet, er objektivets kvalitet. Jeg håber og tror, at den værste pixel-overtro er begyndt at klinge af, men myten om pixelantallet fylder desværre fortsat lige lovligt meget.
Det vigtigste på et kamera er altså objektivet. De lidt dyrere kompaktkameraer plejer at være forsynet med bedre optik, som giver et rigtig skarpt fokus. Andre kan have linser med dårligere kvalitet og er hvad man kalder soft. Det betyder, at selvom om du stiller fokus helt korrekt, så bliver billedet ikke rigtig skarpt. Hvis du ikke er tilfreds, så kan man gøre billedet skarpere i efterbehandlingen, men det er en anden historie.
 
Nærgrænse
Når man undervandsfotograferer går man tæt på motivet for at minimere vandsøjlen mellem objektiv og motiv. Det bliver derved muligt at gengive farverne med blitz og at få skarpe billeder. I del to af fotoskolen påmindede vi dig mange gange om at gå tæt på motivet. Nu er vi der igen og nu burde du efterhånden vide det. Det er som sagt vigtigt at gå tæt på, men ikke tættere, end...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også