DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
Skruen er overdækket med blødkoraller og svampe.
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
Kuplen, der dækkede den forreste sonar er sprængt væk, så der er fri adgang.
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
Her i dette område har man styret kanonerne.
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
Den skarpe ende af 4,5 tomme-kanonen.
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
Den enorme kuglefisk, der har taget kanontårnet i besiddelse.
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
4,5 tomme-granaterme ligger klar i kammeret på kanonen i bagenden.
HMS Myngs – en britisk destroyer i Rødehavet
Man får næsten lyst til at sætte sig bag kanonen og fyre løs. Ratatatata...

HMS Myngs

– en britisk destroyer i Rødehavet

Af John Bantin
Det er ikke hver dag, der bliver dykket på nye vrag i Rødehavet. Især ikke, når de er 38 år gamle! Vi var med på nogle af de første dyk til en nyopdaget, oprindeligt engelsk destroyer, der indgik i den ægyptiske flåde. Den ligger ved ... nå nej, det har vi lovet ikke at afsløre.

Det havde været en lang rejse hjemmefra. Da vi nærmede os vragstedet i åbent hav, kunne jeg på afstand se, hvad jeg troede var et lille motorfartøj med en rustende stævn, der stak ud af vandet. Da jeg kom tættere på, fik jeg lidt mere perspektiv i det. Nu kunne jeg se, at det var den skarpe ende af et krigsskib, og det, jeg oprindelig havde troet var overbygningen på et mindre skib, viste sig at være de to forreste kanontårne. Tænk at dette vrag har været totalt overset af den ægyptiske dykkeindustri!
 
Hemmelig destination
Hvis jeg ikke vidste hvor vi var, kunne jeg ikke sladre til nogen. Det var planen. Men jeg vidste i hvert fald, at vi var langt syd for Hamata. Det var ikke lige frem fordi jeg havde haft bind før øjnene undervejs, men vi havde rejst i otte timer syd for Hurghada. Jeg var ret træt efter fem timers flyvetur fra England og vi havde kørt ret stærkt i en lille bus med nedrullede gardiner.
Jeg syntes, at jeg kunne genkende den sølle, lille mole, vi kæmpede os ud ad for at få bagagen ned i to RIBs, så vi kunne sejle på tværs af bugten og komme om bord på Emperor Elite, der ventede i mørket. Men dette var kun startskuddet til den tredje fase af vores rejse. Det er lang vej at sejle, når man er lukket inde i sin kahyt, men vi sejlede af sted med 16 knob, så vi var, hvor vi skulle være næste morgen.
Jeg havde lovet Mike Braun, der er general manager hos Emperor Divers, at jeg ikke ville afsløre positionen på det tiltænkte dykkested. Emperors flåde af liveaboards var på dette tidspunkt de eneste fartøjer, der havde tilladelse til at dykke her. Han var med for at sikre, at jeg levede op til aftalen. Ikke alene blev jeg fraholdt al information om hvor vi var, men jeg fik også strikse formaninger om ikke at fotografere noget af den omkringliggende kystlinje.
Ahmed Fadel er senior dive guide hos Emperor, og han havde allerede dykket på vraget, men derudover virkede det som om, at kun få dykkere enten kendte til vraget eller orkede at bevæge sig det lange stykke syd for Port Ghalib eller Hamata for at komme hertil.
Steve Carmichael-Timson, har en fortid i Royal Navy og er i dag vrag-jæger. Han var den eneste anden passager sammen med mig om bord på Emperor Elite. Han havde tilsvarende aflagt et tavshedsløfte. Han havde rejst fra England med en computerstyret side-scan sonar og en undervands metaldetektor. Ingen af disse var nødvendige for at finde dette vrag. Det lå jo lige der!

Voldsom ildkamp
Ved første øjekast syntes han den mindede ret meget om en britisk Zulu-klasse destroyer fra anden verdenskrig. Da han var hjemme igen tog det ham ikke lang tids research at identificere fartøjet og fastslå dets identitet. Det var HMS Myngs R06, en tidligere Royal Navy ubådsjæger og destroyer. Hun blev bygget af Vickers Armstrong i Newcastle upon Tyne og blev søsat i 1943. Fartøjet blev sat i drift i 1944 og hendes bestykning bestod af 4,5 tomme-...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også