DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
P29 – Maltas nyeste vrag
Det er altid en speciel oplevelse at dykke ved et helt jomfrueligt vrag.
P29 – Maltas nyeste vrag
Endnu har fiskene ikke rigtigt taget broen i besiddelse, så der er god plads til at lege kaptajn.
P29 – Maltas nyeste vrag
Masten giver god støtte under opstigningen inden du forlader vraget og laver sikkerhedsstop.
P29 – Maltas nyeste vrag
P29 er sikker at svømme ind i fordi vraget er forberedt til dykning efter alle kunstens regler.

P29

– Maltas nyeste vrag

Tekst og foto Elaine Whiteford
Sidste sommer fik lilleputstaten Malta i Middelhavet endnu en tilføjelse til sit i forvejen overdådige menukort over vragdykning. Nyeste ret hedder P29. Fartøjet var fra begyndelsen en østtysk minestryger, der blev købt af den maltesiske stat i 1996. Nu hviler det 52 meter lange fartøj på omkring 30 meters dybde og vi har besøgt det for at se hvad nyheden har at byde på.

Malta har stor variation i den vragdykning, der bydes på. Der er dybe vrag og lave vrag. Der er vrag fra to verdenskrige og en stor samling vrag, der er sænkede med vilje til glæde for dykkere. De skaber kunstige rev, som tiltrækker marint liv og er samtidig placeret, så de er lettilgængelige for dykkere, der i mange tilfælde kan svømme ud til vragene.
P29 er det seneste projekt, der er afviklet af Malta Marine Foundation – både til glæde for undervandslivet og for at promovere dykketurisme.
Fartøjet blev sænket den 14. august 2007 ud for Cirkewwa på Maltas nordvestlige kyst. Det er herfra at færgen mellem Malta og Gozo afgår.
Fartøjet P29 er også kendt under navnet Boltenhagen og var en østtysk minestryger, før hun i 1996 blev overtaget af den maltesiske flåde som patruljebåd.
Vraget ligger omkring 170 meter fra kysten mellem Cirkewwa Point og Lantern Point. Det er ikke langt fra et andet populært vrag Rozi, som er det første kunstige rev på Malta. P29 kan lige som Rozi dykkes fra kysten, men den forholdsvise lange svømmetur gør det mere komfortabelt at dykke fra båd.
P29 står perfekt på kølen på en maksimal dybde af 36 meter på en i øvrigt bar sandbund i det klareste blå vand.
Med en længde på 52 meter og en bredde på 7, har P29 en perfekt størrelse, hvis hun skal udforskes på ét enkelt dyk.
Hvis du i øvrigt et blevet droppet i på det rigtige sted af dykkebådens skipper, eller har navigeret korrekt fra kysten, er masten det første du ser, når du stiger ned. Du rammer toppen omkring 14 meter, før du når frem til broen endnu fem meter nede.

Det’ en tysker!
Den bedste plan er at sætte kursen mod bunden og derfra langsomt arbejde dig opad. Lav først en tur omkring hele fartøjet. Med en sigt på måske 25-30 meter, kan du overskue hele skibet fra midten. Der er tydelige spor efter hendes tyske oprindelse. Det tidligere identifikationsnummer A125 er stadig malet på siden og skiltene på de forskellige kontrolpaneler er skrevet på tysk.
Fartøjet blev renset og klargjort efter alle kunstens regler. Døre og luger blev fjernet, så der er lette passager ind og ud og det er sikkert at penetrere last og maskinrum. Der er ikke noget slam at mudre op, og alle ind- og udgange er tydelige at finde.
Der er stadig masser af fittings og instrumenter, så du kan have meget sjov med at spotte toiletter og apparater mens du langsomt forbruger din luft.

Bedre med årene
Broen er den perfekte størrelse for dykkere og du kan svæve der, hvor kaptajnen oprindeligt stod, mens du leger at du har kommandoen. Her mens P29 er et nyt vrag, er hun relativt nøgen, da det marine liv endnu ikke for alvor har taget hende i besiddelse, men stimer af småfisk, der har samlet sig på broen suser ind og ud af koøjerne, er et tydeligt tegn på, at vraget vil tiltrække sig liv.
Masten er et godt sted at hænge i et par minutter, når du stiger op til dit sikkerhedsstop...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også