DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Jacobus Fritzen – Vragleksikon #30
1 af 1

Jacobus Fritzen

Vragleksikon #30

Østersøen mellem Trelleborg og Ystad

Historien starter i 1909 på William Doxford & Sons Ltd i Sunderland, England. Det var gennem 100 år et af områdets mest aktive værfter. Her byggede man et dampskib under navnet Dalemoor til rederiet Moor Line Ltd. Konstruktionen var en smule usædvanlig. Skibet var nemlig næsten fire meter bredere under vandlinien for at give det endnu større lasteevne.

Fartøjet gjorde tjeneste ved Moor Line indtil 1920 hvor det blev solgt til Western Counties Shipping Co i London. Det blev da omdøbt til Dalemead. I årene fra 1923 til 1939 blev skibet købt og solgt adskillige gange og nåede blandt andet at hedde Ruth og Decade, før det endelig blev til Jacobus Fritzen hos sine sidste ejere, J. Fritzen & Sohn i Tyskland.

kanon I forbindelse med den spændte situation i Anden Verdenskrig, blev damperen forsynet med en kanon i stævnen til selvforsvar. Samtidig var der et stigende pres fra torpedoangreb foretaget af ubåde.

Den frontmonterede kanon var dog ikke et særligt effektivt forsvarsvåben mod netop den type af trussler. Den ville have haft større effekt mod et almindelig overfladefartøj.

uheldige ubåd Den russiske ubåd Narodovolets fra den russiske 1. division af Baltiske Ubådsbrigade var også kendt under navnet D-2. Den var under kommando af kaptajn Roman V. Lindenberg og blev i september 1942 tildelt et nyt patruljeområde. Under sejlads i den Finske bugt blev hun d. 24. september fanget i et udlagt antiubådsnet og roret blev beskadiget.

De blev forfulgt i to døgn, men vejret var i ubådens favør så der blev aldrig nogen reel kontakt mellem jægerne og den jagede. Den 26. september fik D-2 fjernet nettet og reparerede roret. Nu således funktionsdygtig igen fortsatte de til deres nye patruljeområde omkring Bornholm. 3. oktober 1942 foretog D-2 en afstikker til Øland hvor en konvoj på fire skibe blev angrebet med to torpedoer. Angrebet mislykkedes og de tyske torpedobåde gav dem alvorligt modstand.

D. 7. oktober spottede ubådskaptajn Lindenberg et muligt offer, et lastfartøj der sejlede alene. Kl. 11.04 affyrede han en enkelt torpedo, der dog ramte ved siden af. D. 8. oktober kl. 22.22 forsøgte han igen med et torpedoangreb på et fragtskib, igen med samme magre resultat. Han gentog succesen d. 10. oktober kl. 0.47 med endnu et mislykket forsøg på et enligt fragtskib.

Den manglende succes med sænkning af den omfattende trafik af forsyningsskibene, havde en negativ virkning på moralen ombord i den trange ubåd. D. 14. oktober lykkedes det dog D-2 at komme tættere på fjenden end nogensinde før. Denne gang i skikkelse af fragtskib Jacobus Fritzen.

Kl. 16.33 besluttede Kaptajn Lindenberg at prøve lykken endnu en gang. For at være ekstra sikker på sit forehavende brugte man to torpedoer denne gang. En ganske klog beslutning, for den første torpedo ramte som sædvanlig forbi, men...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet