DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Rejse  Resa
Kroatien – Adriaterhavskysten
Baron Gautsch byder på enkle penetreringer på det øverste dæk. Det er en herlig passage gennem historien.
Kroatien – Adriaterhavskysten
Et havsvamp har fundet en boplads i kanonrøret på torpedobåden. Selv om vi er i Adriaterhavet, er sigten ikke altid i top.
Kroatien – Adriaterhavskysten
Indgangen til Lucice er enorm. Herligt at opleve stalaktiter og grottefornemmelsen i denne gigantiske hule.
Kroatien – Adriaterhavskysten
Walter holder sig på ydersiden af Coriolanus, efter at være blevet en skræmmende og ufrivillig erfaring rigere.
Kroatien – Adriaterhavskysten
Sekundet inden endnu et lynhurtigt udfald fra den store havål. Man skal definitivt tælle sine fingre bagefter.
Kroatien – Adriaterhavskysten
Coriolanus’ luftværnskanoner står stadig klar til at beskytte hende efter mere end 60 år på bunden.

Kroatien

– Adriaterhavskysten

Tekst og foto Anders Nygren og Mikael Eriksson
Kroatien er klatret højt op på listen over populære rejsemål. Solgaranti og rimelige priser samt badning i krystalklart vand er noget af forklaringen. Men et vigtigt spørgsmål står tilbage: Hvordan ser der ud under overfladen? DYKs udsendte har tjekket vragene, grotterne og undervandsscenerierne på dybe dyk ved Kroatiens Adriaterhavskyst.

Tysk, russisk, italiensk, ungarsk, slovensk, noget engelsk og selvfølgelig kroatisk blandes i et totalt virvar i hovedet. De fleste kan ikke andre sprog end deres eget, men med en blanding af skoletysk, engelsk og masser af gestikulationer og smil, kommer man langt, og sprogbarrierer forsvinder hurtigt – især når alle om bord er der af samme interesse – dykning. Jeg befinder mig på en dykkebåd i Adriaterhavet, og skal netop foretage mit første dyk på et af de bedst kendte vrag i Kroatien, Baron Gautsch. Temperaturen ligger på varme 37 grader og man længes efter, at dykkebådens prutten ud til vraget skal ophøre, så man kan kaste sig i det turkisblå vand. For mig som skandinav, er heden næsten uudholdelig, da kroppen endnu ikke har nået at omstille sig hverken til temperaturen og den afslappede stemning her i Kroatien. Spanien har sit mañana. Den kroatiske pendant sutra betyder stort set det samme: ikke nu – i morgen. Tilbagelænet, præcis hvad man har brug for. Det er jo ferie!

Adriaterhavet
Passagerskibe, krigskibe, ubåde og fly, alt hvad du drømmer om findes her. Siden umindelige tider har Adriaterhavet været den korteste og mest benyttede transportvej mellem det centrale Middelhav og Centraleuropa. Så her er en hel del spændende levninger i form af vrag fra både ældre epoker og de to verdenskrige.
Den nordlige del af Adriaterhavet er lavt med en maksimaldybde på omkring 40 meter. Sigten her er dårligere end i den sydlige del, men det som taler for at dykke heroppe, er vragene. Mange sejlruter er gået til Venedig, tværs over Adriaterhavet og til Pula, som har været en vigtig havneby gennem tiderne, og som altid har været godt forsvaret i forskellige krige med et antal flådestyrker stationeret nærheden.
Tager man sydpå i Adriaterhavet, øges dybden betydeligt, og der findes en hel del uberørte vrag at udforske omkring de 70 meter, fordi den tekniske dykning endnu ikke er så ubredt her som oppe i Norden. Man regner med, at der findes mindst 1.000 uopdagede undervandshuler i Kroatien, så der er en hel del spændende at udforske for dem, der har lyst.

Istrien – Nordkroatien
Vi begynder vores rejse i den kroatiske undervandsverden oppe i nord. Vragene spøger. Jeg finder et dykkecenter – Diver Sports Center i Rovinj. Centret fylder nitrox, hvilket er kanon til de dybder, som vragene ligger på, og desuden har de ture til de vrag, som jeg har forberedt mig på.
Et af de kendteste og mest omtalte vrag i Kroatien, er Baron Gautsch. Hun ligger præcis uden for Rovinj og der er i dag omkring ti dykkecentre, som har ture dertil. Vraget er beskyttet af det Kroatiske kulturministerium og regnes for et af de smukkeste vrag i Kroatien. Baron Gautsch, som også kaldes Adriaterhavets lille Titanic, er 84 meter lang og ligger mellem 28 og 40 meters dybde.
Hun var et hurtigt passagerskib, der sejlede mellem Trieste og Kotor, og hun gjorde tjeneste som evakueringsskib for...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også