DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Profil  Profil
Leigh Bishop – vragentusiasten
Leigh på vej op efter endnu et dybt vragdyk.
Leigh Bishop – vragentusiasten
Leigh Bishop – vragentusiasten
Leigh Bishop – vragentusiasten
Leighs billeder taget med naturligt lys er dem, der har vagt størst opmærksomhed. Her er det Britannics skruer.

Leigh Bishop

– vragentusiasten

Tekst Fredrik Isakson
Til tider kan ens hobby blive en livsforandrende rejse. For Leigh Bishop er eventyret blevet dagligdag og fritidsbeskæftigelsen forvandlet fra tidsfordriv til livseliksir. DYK har mødt Leigh Bishop og diskuteret dykning, fotografering og tankerne om at trappe ned. Ifølge Leigh befinder vi os lige nu i dykningens gyldne årti.

Jeg begyndte at dykke i 80’erne. På den tid var den tekniske dykning ganske ny og åbne systemer var det eneste, som fandtes. I dag dykker jeg kun med rebreather. For mig har det vist sig at være den bedste løsning til den type dykning, jeg dyrker.
Den dykning som Leigh beskæftiger sig med er ofte ret ekstrem. Der er tale om dykning til over hundrede meters dybde. På trods af dette understreger han gerne og ofte, at han er en dykker som alle andre. At dykke er hans fritidsbeskæftigelse. Til hverdag arbejder han som brandmand.
 
Fotograf
Som den ekstreme dykker han trods alt er, har han selvfølgelig dykket på Britannic. Det store, dybt hvilende vrag er for mange teknisk interesserede dykkere blevet lidt af et must. For Leigh Bishop blev Britannic 1998-ekspeditionen tidspunktet hvor han begyndte at fotografere og med årene er det blevet til en stadigt større passion.
– Der manglede nogen, som kunne dokumentere ekspeditionen og jeg tilbød at gøre det.  At fotografere er nu en stor del af mit liv – først og fremmest under vandet, siger Leigh.
Siden 1998 har han fået stadigt større anerkendelse for sine vragfotos. De billeder, som har vakt den største opmærksomhed, er dem med naturligt lys. Han håber, at hans sort/hvide billeder af vrag i naturligt lys kan inspirere andre til at gøre det samme. Leigh er stolt over, at folk ser hans sort/hvide billeder som kunst.
– For mig er det tydeligt, at vi lever i vragdykningens gyldne år. Det er nu, vi har mulighed for at dykke på alle de store spændende og dybtliggende stålvrag. Om en generation vil de ikke længere være der. Det er nu eller aldrig, hvis vi skal nå det, siger Leigh.
Han mener, at det først er nu, at teknikken, som gør det muligt at dykke dybt, er blevet tilgængelig for en større gruppe. Og det er lige nu, hvor vragene fortsat er så tilpas intakte, at man vil kunne forstå og tolke, hvordan de store vrag en gang så ud og hvad der forårsagede deres ulykke.
Leigh Bishop dykker meget i Atlanten. Der nedbrydes vragene hurtigere af vejr, vind og organismer, end i Norden. Vragene i Østersøen vil fortsat eksistere, når de vrag, Leigh sædvanligvis dykker på, er borte for altid.
– Det er virkeligt specielle forhold I har i jeres lille indhav. Vi andre derimod, må i al hast dokumentere det, der ligger ud for vore kyster, inden det forsvinder sporløst, siger Leigh.

Vrider og vender
I sine foredrag lægger Leigh vægt på, at rustne objekter skal ses i deres rette sammenhæng. Han forklarer hvordan og hvorfor vrag langsomt falder sammen. Han inddrager og analyserer detaljer fra den gang, fartøjerne fortsat var aktive, alt sammen for at øge tilhørernes forståelse. Han elsker at lede i arkiver og grave i vragets historie og inddrager det siden i sine fortællinger. Hvad var det som førte til forliset? Hvem var personerne om bord?
– Jeg ønsker at dokumentere historien og lave...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også