Liveaboard
– få mest ud af din safari
At bo om bord på en dykkebåd i en uge eller to og krydse rundt mellem afsidesliggende dykkesteder giver uforglemmelige oplevelser både under og over vandet. Under sådan en tur når man ofte frem til dykkesteder, som ligger for langt væk for dagbådene. Desuden slipper man for at slæbe udstyret til og fra båden hver dag – når det er tid til at dykke, er det bare at møde op på dykkedækket og tage udstyret på. Du får helt enkelt mere dykning på samme tid og desuden er der mere afslappende, sammenlignet med dykning fra kysten.
Men der er et par ting, du bør tænke på.
Tjek sikkerhedsudstyret
Inden du booker en båd, så prøv at undersøge, hvordan den er udstyret. Det er let at komme til at overse bådens sikkerhedsudrustning i alt ståhejet omkring dykningen. Har man fornuftig kommunikationsudrustning, radar, GPS og andre navigationshjælpemidler? Er der redningsveste og -både til alle? Har man én motor eller to? (dobbelte motorer giver meget højere sikkerhed)? Har man nødraketter og er besætningen trænet i at håndtere nødsituationer? Dette er blevet meget bedre de seneste år, men det findes stadig fartøjer med utilstrækkeligt sikkerhedsudstyr, og en god måde at forandre det på, er at stille krav i forbindelse med bookningen.
Oxygenforsyningen er en anden sikkerhedsdetalje, som er vigtig. Under en tur befinder man sig ofte langt fra nærmeste trykkammer, hvilket stiller højere krav til behandlingen som om bord. Derfor er der brug for en reel beholdning af oxygen og ikke bare en lille bærbar oxybox. I øvrigt kan du reducere risikoen for trykfaldssyge ved at dykke med nitrox, hvilket også stiller nogle krav til bådens kapacitet.
Husk også at drikke masser af væske i dagens løb. Dehydrering giver i sig selv forhøjet risiko for trykfaldssyge. Tommelfingerreglen er to-tre liter vand om dagen alt efter hvor varmt og tørt der er på destinationen.
Miljøperspektivet
Vær ikke bange for at spørge dig for om, hvad man gør for at skåne miljøet inden du booker. Det her er et område, hvor der stadig kan gøres meget, og hvis vi ikke begynder stille spørgsmål, vil de positive forandringer komme langsommere.
En meget vigtig aspekt er, hvordan man ankrer op. Er der faste bøjer, der beskytter revet? Eller driver moderskibet et stykke fra revet og går man ind med gummibåde? Desværre er der stadig skibe, der kaster anker på revet eller sender en dykker ned for at binde båden fast på et skrøbeligt vrag – det er ikke godt!
Hvordan håndterer man ferskvand og afløbsvand? I den bedste af alle verdener har man ferskvandsanlæg om bord, som forvandler havvand til ferskvand til bad og toilet etc. I visse regioner er ferskvand jo en mangelvare og så er det dejligt at vide, at man ikke dræner de knappe lokale resurser.
Går afløbet lige ud i havet? Mange gange er det tilfældet eftersom der ikke findes infrastruktur til tømning af afløbstankene til rensningsanlæg i land. Men hvis...