DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
En dykker tager sig et nærmere kig på lastnettene i dækslasten på Don Pedro. Efterhånden er er vraget dækket af et tæppe af fine, brune alger, der let bliver hvirvlet op af et uforsigtigt finneslag.
På Don Pedros dæk. Vraget er enormt, og der er så meget at opdage, at man let er beskæftiget en hel uge.
Siden på skorstenen med stigen, der har været brugt til inspektioner.
Efter at have iagtaget fartøjets enorme skruer, steg vi etapevis op, for til sidst at afslutte dykket ved Don Pedros mast.

Mød Don Pedro

– vragdykning på Ibiza

Af John Bantin

Millioner af europæere holder hvert år ferie på Spaniens baleariske øer og synet af de moderne skibe og færger, der forbinder øerne til hovedlandet er velkendt for enhver, der titter op fra en liggestol for at beskue horisonten. Men et 142 meter langt vrag, som hviler på 45 meters dybde lader ingen uberørt. Vi har dykket på kæmpevraget Don Pedro.

Med indførelsen af Euroen er Spanien blevet rigere, og færgerne er blevet større og mere sofistikerede. Nogle er på størrelse med kontorbygninger og omtrent lige så solide, som de klippepynter, de passerer. Det virker usandsynligt, at nogle dem skulle kunne styres op på et afmærket rev – men det er præcis, hvad der skete den 11. juli 2007.
Det var en klar og stille sommernat, og de fleste unge turister på Ibiza festede natten væk, da Iscomar Lines container og lastbilfærge, Don Pedro, forlod havnen.
Det var et moderne fartøj, bygget i 1982 og udstyret med al tænkelig navigationsudstyr. De var på nippet til at skyde topfarten på tolv knob, da rorsmanden valgte en forkert rute og pløjede ind i et rev, synligt fra byen Ibiza.

Effektivt redningsarbejde
Don Pedro var svært skadet og havde en syv meter lang åben sprække i bagbord side ved kølen. De 18 besætningsmedlemmer og to passagerer sprang i redningsbådene og det kæmpe fartøj sank og var uden for syne i løbet af 45 minutter, og ligger nu på havbunden på 45 meters dybde. 150 tons brændstof i Don Pedros tanke, 50 tons diesel og containere fyldt med kemikalier – blandt andet en fyldt med gamle bilbatterier – truede med at forurene Ibizas populære strande og ødelægge øens turisme.
En gennemtænkt redningsplan blev sat i værk. Bjergningsfartøjer med dykkere og alskens udstyr til at stoppe olieudslip ankom i løbet af få dage. Derpå fulgte en omhyggelig indsats for at fjerne olien og rense de strande, der allerede var forurenet. Det var ingen hurtig proces. Der måtte skæres huller i siden af skroget med et aftapningssystem, der muliggjorde påsætning af ventiler. Den første olie blev ikke pumpet ud før den 30. juli. Det var en anspændt tid for beboere og forretningsdrivende på Ibiza og de hyppige sommerstorme i middelhavet hjalp heller ikke.
I årene efter har man diskuteret heftigt, hvorvidt man skulle hæve Don Pedro eller lade vraget ligge, hvor det er. Det er ikke til fare for skibsfarten og i begyndelsen af juli gjorde myndighederne det ganske uventet tilgængeligt for fritidsdykkere, selv om penetrering var forbudt.
Med sine 142 meter er denne færge nu en af Middelhavets større, tilgængelige vrag – set i perspektiv er Zenobia ved Cypern 172 meter lang.  
Jeg sad om bord på det første ledige fly til Ibiza.

Fuld besat
Ibiza er ikke ligefrem kendt for sin dykning. Der findes en pulserende prøvedykningsindustri, der servicere horderne af unge folk, der kommer til øen på grund af nattelivet og solbadning. Men dykkercentrene kunne ikke ligefrem levere, da det kom til den mere seriøse slags dykning, der var nødvendig på Don Pedro. Vraget ligger ikke mere end to kilometer fra et center, men, tro det eller lad være, de havde ingen båd. Dyk foregår altid fra kysten.
Den elskværdige australske kæmpe Nick Thompson, briten Jason Hawkett og italienske Giampi Mancini ejer adskillige dykkercentre på Ibiza...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også