DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Rejse  Resa
Sikkerhedsstop efter et dyk ved Cirkewwa.

Tour d’Europe

Sicilien & Malta

Tekst og Foto: Mattias Granberg, Linn Vennberg

På deres rejse gennem Europa har Linn og Mattias begivet sig endnu længere sydpå og har nu i sinde at besøge Sicilien, Malta og Grækenland.

►  Hej igen! Det er tid til endnu en opdatering fra vores dykke-road trip rundt i Europa. Da vi sidst forlod dig, var vi i Spanien og ventede på at åbne op i Frankrig efter lockdown. Et par dage før jul kunne vi fortsætte vores rejse ind i Sydfrankrig, hvor vi fandt et hyggeligt sted at holde til for at fejre jul – med nogle svenske lækkerier fra IKEA. Da vi så kørte videre langs Frankrigs sydkyst, begyndte vejret at blive værre. Temperaturen rykkede ned på nul og om morgenen var der kun få grader i bilen. Da vi havde planlagt at tilbringe vintermånederne længere sydpå – på Sicilien, Malta og Grækenland, havde vi ikke installeret en varmeovn.

En nat hvor vi stoppede for at sove, viste termometeret tre minusgrader udenfor, og helt typisk gik sidedøren i stykker lige på det tidspunkt, så den ikke kunne lukkes helt. Efter en temmelig kølig nat tog vi direkte til et værksted, der kunne ordne det midlertidigt og bestille reservedele. Da delene ankom, og døren var ordnet, besluttede vi, at det var tid til at tage til varmere breddegrader. Da det ikke virkede sandsynligt, at vi ville være i stand til at tage til Grækenland Kroatien efter Malta, som vi havde planlagt, var vi nødt til at ændre vores planer. Meget var stadig lukket – også i Italien. Derfor tog vi direkte til Malta og forventede at opdage Italien på vej tilbage nordpå igen. En COVID-test, to færger, et dyrlægebesøg for at give hundene en ormekur og et antal kilometer senere ankom vi til Malta. Der blev vi mødt af strålende sol og 20 plusgrader. Nu var det endelig tid til at fortsætte med at dykke.

Malta
Den første dag på øen tog vi til Go Dive Malta dykkercenter. De havde tilbudt at hjælpe os med dykningen og gav os en rundvisning på forskellige dykkersteder, da vi for det meste selv dykkede fra land. Dykkercentret har en sejlbåd, som de dykker fra i løbet af sæsonen, så gæsterne kan kombinere dykning med sejlads langs Maltas kystlinje, og de tilbyder også liveaboards. Desværre blev den ikke søsat under vores besøg, da der ikke er meget aktivitet på dykkercentrene om vinteren.

Ikke muligt at dykke
På grund af vejret var det ikke muligt at dykke, da vi ankom til Malta, men efter en uge havde vinden lagt sig og bølgerne var faldet til ro, og vi var klar til et første dyk ved Cirkewwa. Det er et af de mest populære dykkersteder, og der er en stor parkeringsplads lige ved siden af ​​udgangspunkterne. På dykkerstedet er der stiger, der gør det nemt at komme op, ligesom der er et servicehus med bad og toilet for dykkere. Under overfladen er der meget at se. To vrag, kopier af gamle romerske amforaer og ankre, sandbund, hvor du kan finde rokker og et rev med udhæng, tunneller og meget andet havliv såsom blæksprutter.

Den maltesiske patruljebåd P29
Vores første dyk var på vraget af den maltesiske patruljebåd P29. Hun blev sænket i 2007 som et kunstigt rev, ligesom mange andre vrag omkring Malta. Det 52...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.