DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Malta – dybe vrag
Den enorme kanon pryder agteren af det franske fartøj SS Le Polynesien.
Malta – dybe vrag
Fra nedstigningslinen kunne man se hele vraget af den tyske motortorpedobåd. Afstanden til dykkerne er mindst 50 meter.
Malta – dybe vrag
Schnellboot S-31 er et af de mest detaljerige vrag man kan dykke på ved Malta. Der gemmer sig masser af småting i og rundt om vraget – porcelæn, ammunition og personlige genstande.
Malta – dybe vrag
Tårnet på den engelske ubåd HMS Stubborn. Ved siden af finder man den lavét, hvor en let kanon eller et maskingevær engang sad fast.
Malta – dybe vrag
Dmitri og Tor undersøger mulighederne for at se, hvad der findes inden i vraget af HMS Stubborn.

Malta

– dybe vrag

Tekst Dmitri Gorski Foto Björn Ahl

Kanonen var helt enorm! Den stod på sin lavét og pegede opad i en skarp vinkel mod overfladen langt oppe over os. Næsten hundrede år tidligere var det ikke lykkedes den at redde sit skib fra at gå til bunds i det klare blå vand ved øen Malta i Middelhavet. Følg med til SS Le Polynesien og en håndfuld andre dybe vrag, som ligger der og venter på tekniske vragdykkere.

Kanonen prydede agteren på det franske krydstogtskib SS Le Polynesien, som blev sænket af tyskerne under anden verdenskrig. I dag hviler hun på næsten 70 meters dybde en times sejlads fra Valletta. Dybden har gjort, at hun ikke er lige så udplyndret af vragvandaler som de lavereliggende vrag – indeni kan man fortsat finde meget porcelæn og andre genstande, der vidner om dengang, da dampskibet fortsat sejlede, først som et krydstogtskib og sidenhen som et bestykket troppetransportskib. De fleste skillevægge af træ er forsvundet i det iltholdige middelhavsvand og nu kan man se de store dæksplanker når man svømmer ned gennem luger eller huller. Over alt dukker genstande op, dækket af silt, havdyr og snegle, der minder om den tid, hvor dækket var fyldt med krydstogtgæster og senere soldater. Her ligger en tallerken på hovedet og der ligger et serveringsfad, som engang for længe blev båret rundt af en tjener, fyldt med drinks.

Agtersalonen
Vi kom ned midtskibs på vraget og valgte at svømme agterud. Efter en stund gjorde jeg tegn til, at vi skulle gå ind i vraget gennem et stort skylight. Overalt var der masser af lys, som strømmede ind gennem store huller og åbninger. Båden er 152 meter lang og det tager et stykke tid at svømme igennem den, selv om alle skillevæggene er borte. Alle detaljerne gør, at man ofte stopper op på vejen for at undersøge det, som ligger på dørken lidt nøjere. Men til slut kom vi til det der så ud til at være agtersalonen og kunne se ud gennem store koøjer. Vraget ligger med slagside mod bagbord og fra koøjet øverst i agtersalonen kunne vi se ned på bunden som var omkring tyve meter under os – en utrolig følelse, der endnu engang mindede om størrelsen af det forliste skib! Der er en luge oppe i taget og jeg signalerede, at vi skulle gå ud deroppe. Jeg kom ud først og min makker, Tor Jørgensborg, kom lige efter mig. Det var først nu, at vi så den enorme kanon som prydede agteren! Vores øjne mødtes og jeg så en slet skjult glæde – det er sådanne oplevelser man dykker for! Kanonen var det som gjorde vores dyk på SS Le Polynesien ikke kun godt, men helt specielt. Den er et tyst vidne til det som skete på overfladen over os, dengang verden var opslugt af krig og kaos for mange år siden.
Torpederet
SS Le Polynesien blev bygget i Frankrig i 1890. Daværende præsident Marie Francois Sadi Carnot døbte hende den 18. april. Ved første verdenskrigs udbrud havde Frankrig brug for alle store fartøjer, som kunne anvendes til militærtjeneste og krydstogtskibet blev ombygget til troppetransport. I 1918 var hun del af en konvoj, som ankom til Malta. Den engelske ubåd UC22 så sin chance og affyrede torpedoer som traf deres mål, maskinrummet. Le Polynesien gik herefter til bunds på blot 35 minutter.
Den korte tid på vraget nærmer sig sin ende for os, og vi begiver os tilbage til opstigningslinen. Inden det er tid at gå op, trækker jeg blyloddet som sidder på linen, ud fra lastrummet...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også dit eget dykkermagasin 20 gange om året ved at abonnere her: DYK NetMag

Fakta

REJSE Det tager kun fire timer at flyve til hovedstaden Valletta på Malta. Man kan enten flyve med rutefly, fx med Air Malta som flyver fra København. Pris fra ca. 2.500 kroner. Eller køb en charterrejse. Mange af de store rejsebureauer har Malta på deres program.

SÆSON Man kan dykke året rundt. Vandtemperaturen varierer fra 15 grader om foråret til 25 sidst på sommeren og efterår. Der er mindst nedbør mellem marts og september.

VALUTA Euro

Læs også