DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Udstyr  Utrustning
Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse – Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimal
Mens Mares Pegasus er et moderne og innovativt bud på en vingevest, er Halcyon Eclipse noget mere enkel i sin udformning.
Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse – Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimal
Eclipses old school-inflator.
Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse – Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimal
Eclipses skridtrem.
Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse – Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimal
Hvor Eclipse har en knop for enden af snoren, har Pegasus ingen.
Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse – Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimal
Pegasus’ inflator og MRS-vægtudløser.
Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse – Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimal
Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse – Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimalisme
Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse – Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimal
Skulderdumpventilen på Pegasus.

Mares Pegasus mod Halcyon Eclipse

– Italiensk fuldblod kontra amerikansk minimalisme

Af John Bantin
En vingevest har hovedparten af sin opdrift anbragt omme på ryggen og det giver mange fordele. Du er mere strømlinet og du har brystet frit i forhold til en konventionel jakkevest, der har tendens til at fylde meget foran. Vi har testet to forskellige bud på vingeveste til fritidsdykkere.

Den italiensk fremstillede Mares Pegasus er en ny letvægts vingevest, der anvender en enkeltblære-opdriftscelle og Mares’ integrerede vægtsystem (MRS). Vesten er udstyret med et almindeligt BCD-seletøj og en dobbelt skridtrem, der klipses på i hver side, men den fandt jeg overflødig at anvende, når jeg dykkede med en enkeltflaske, der dog var på 15 liter.
Pegasus har et bredt mavebælte, der sikres med et stort fast tech hurtigspænde. Det suppleres af en brystrem, som jeg fint kunne stuve min inflatorslange ind under, som jeg har for vane at gøre det. Delvis skjulte elastikstropper holder vingens volumen nede, og vesten er forsynet med D-ringe i letvægts technopolymer. Det hele fremstår som en let, men solid konstruktion.
Den amerikanske Halcyon Eclipse kombinerer gamle dyder som enkelthed og robusthed med konstruktionsprincipper, der appellerer til nye dykkere. Den har masser af skinnende detaljer. Selve vingen er en dobbeltblære-konstruktion med en urethanbetrukket inderblære, dækket af et betræk af ballistisk nylon. De dobbelte flaskebånd er fastgjort til en metalbagplade og et enkeltflaske-adapter, der ligeledes er af metal.
Som alle Halcyons opdriftssystemer er seletøjet ét langt stykke remtøj uden plastikspænder eller andre svage punkter. Der er et solidt mavespænde i rustfrit stål. Et bredt stykke remtøj med en stor D-ring til dem, der bruger scooter, fungerer som skridtrem.
Mens Mares anvender moderne technopolymer til diverse tilbehør som spænder og ringe, holder Halcyon sig til rustfrit stål, hvilket gør, at den mest iøjefaldende forskel på de to produkter er vægten. Jeg tvivler på, at der står mange dykkere i indcheckningskøen i lufthavnen med en Eclipse – med mindre de har den på!

Brug
Begge BCD’er er lige komfortable at have på. Selvom der ikke er nogen polstring mellem ryggen og bagpladen på Eclipse, havde jeg det som blommen i et æg, når først seletøjet var korrekt justeret og D-ringene var placeret rigtigt. Jeg havde dog en fornemmelse af, at den ville være svær at komme ud af igen.
Mares Pegasus rummede ingen overraskelse med sit konventionelle arrangement af seletøj, spænder og polstrede rygskjold.
Pegasus’ integrerede vægtsystem kan have op til seks kilo i hver side, uden at man behøver frygte at tabe noget og vægtlommerne klikkes på plads på en tilfredsstillende måde.
På Eclipse kan du fastgøre vægtlommer til mavebæltet og ekstra trimlommer til flaskeremmene, men det er en ting, der koster ekstra.
En anden ny Eclipse-egenskab er muligheden for at anbringe en specielt tilpasset vægt mellem de to dele i det rustfrie enkeltflaske-adapter. Det er dog ikke noget, den rejsende dykker vil finde særlig praktisk, og det skal naturligvis ikke indgå i beregningen af den opdrift, man kan opnå ved at droppe vægt.
I vandet steg luften til den højeste del af BCD’en og begge veste fungerede som de skulle, selv om jeg af og til fandt mig selv...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også