DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Motortorpedobådene i Lunkebugten – Vragleksikon #32
1 af 1

Motortorpedobådene i Lunkebugten

Vragleksikon #32

Lunkebugten på Sydfyn

Hvor man end søger i arkiver og gamle journaler fra Anden Verdenskrig, så finder man ikke meget om Lunkebugten. Selv i tyske arkiver, der ellers er kendt for deres grundighed, er det som om nogle kapitler er slettet. ’MTB’erne’, som de kaldes, blev bygget på Friedrich Lürssen Værftet i Vegesack-Bremen i Nordtyskland. De var til reparation på Gl. Hestehauge ved Svendborg under krigen.

Værftet byggede ellers skibe til Kriegsmarinen, deriblandt 21 minestrygere, de såkaldte Raum-boote. Samme bådklasse som torpedobådene, dog uden torpedoer. Ved krigens slutning var der syv motortorpedobåde på værft. Det var tyskerne selv der trak dem ud i Lunkebugten og sænkede skibene i dagene efter 5. maj 1945, så de ikke skulle falde i hænderne på de allierede. De tre er fundet og to blev hævet eller bortsprængt lige efter krigen. Så måske er der stadig to tilbage i Lunkebugten som ikke er fundet?

erindringer Gl. Hestehauge Bådeværft blev efter krigen beslaglagt af de danske myndigheder. Kommandørkaptajn Kaj Nolsøe Bang sejlede som næstkommanderende på inspektionsskibet Ingolf, der ofte var i Lunkebugten på patrulje, og var tæt på at komme i kamp med tyskerne den 9. april. Han er særdeles fortrolig med motortorpedobådene. –Jeg kender ikke specifikt historien om de sunkne både i Lunkebugten, og det undrer mig egentligt lidt, at de kunne være på værftet uden jeg viste det, men jeg kender ganske godt bådtypen, fortæller Kaj Nolsøe Bang.

Efter krigen købte Danmark i første omgang ti tyske motortorpedobåde af amerikanerne for i alt 42.500 US$. Kaj Nolsøe Bang blev en af cheferne for de nu danske motortorpedobåde. Han blev sendt til Bremerhafen den 9. juni 1948 for at hente bådene, og sejlede med dem under amerikansk flag. I Bremerhafen skulle han overtage motortorpedobådene og lære dem at kende med hjælp fra den tyske krigsbesætning, der havde sejlet bådene under krigen.

–Jeg sejlede med Obersteuermann Rhein. Han skulle lære os at sejle båden og han var meget loyal over for os. Han fortalte om mange af de søslag, båden havde været involveret i. Englænderne frygtede disse motortorpedobåde, eller S-boot som tyskerne kaldte dem.

De allierede kaldte dem E-boat (Enemy-Boat). De var både hurtige og præcise til at ramme deres mål, siger Kaj Nolsøe Bang. Herhjemme gik de under navnet ”Flådens Ulve”. Motortorpedobådene var udstyret med to stk. 53,4 cm torpedoer forrest på stævnen, en 20 mm maskinkanon midtskibs og fire maskingeværer. Motormæssigt var der tre 16 cyl Mercedes-Benz dieselmotorer på hver 2500 hk. Altså en samlet motorkraft på næsten 7500 hk! De kunne skyde en fart af 36 knob, ca. 18 meter i sekundet! Og med nogle specielle effektror, der fik skibet til at rejse sig, har man opnået en imponerende fart på 38 knob.

Motortorpedobådene havde en besætning på 18-23 mand. Båden var i følge Kaj Nolsøe Bang fra de tyske konstruktørers side tegnet...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet