DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Vragleksikon #69 - Junkers 88
Vragleksikon #69 - Junkers 88
Vragleksikon #69 - Junkers 88
Brændstoftankens yderste beklædningsmateriale er temmelig forrevent, men selve kernen der holder på brændstoffet, er fint bevaret. Et vidne om konstruktionens styrke, når det har kunnet overleve et styrt og 60 år i vandet.
Vragleksikon #69 - Junkers 88
Flykroppen er stort set intakt. Når man svæver over vraget, får man forståelsen for hvordan flyet fik sit tilnavn ”Dreifinger” Snuden og motorerne sidder markant fremskudt, så det giver formen på tre fingre.
Vragleksikon #69 - Junkers 88
Køleelementerne til de store motorer ligger nu på havbunden.
Vragleksikon #69 - Junkers 88
To steder kan man ved selvsyn konstatere, at pilotens arbejdsplads var trang. Glasfronten på snuden er væk og der er yderligere et hul på ca.1,5 meter længere tilbage, hvor man kan kigge ind.
Vragleksikon #69 - Junkers 88
Vragleksikon #69 - Junkers 88

Vragleksikon #69

- Junkers 88

Tekst og foto: Johnny Christensen
Det siges, at når et objekt rammer havoverfladen med et par hundrede kilometer i timen, så har det samme effekt, som at ramme en mur af beton. Det forklarer nok hvorfor vi har nærmest ubegrænsede mængder af flotte skibsvrag til dykning, mens der kun er ganske få intakte flyvrag.

Denne måneds vrag kom vitterligt dumpende ned fra himlen, men heldigvis for os blev maskinen ikke pulveriseret fuldstændigt i processen.

Junkers 88-flytypen var en af anden verdenskrigs mest alsidige maskiner på tysk side. Karrieren startede i 1935, da Luftwaffe havde et behov for et hurtigt bombefly. De opstillede krav om, at det nye fly skulle kunne skyde en fart på 500 km/t med en last på 800 kg bomber. I forhold til de fly, der ellers gjorde tjeneste på det tidspunkt, så var det yderst ambitiøse krav. Messerschmitt designede Bf 162, Henschel foreslog Hs 127, men det var Junkers, der fik ordren, da de præsenterede Ju 85 og Ju 88.

Allerede den 21. december 1936 fløj den første prototype, en Ju 88V1. Tyskland var i fuld gang med modernisering af alle deres styrker og udviklingen af nye slagkraftige våben blev prioriteret højt. Vejen fra tegnebræt til flyvende forsøgsmodel var blevet kraftigt accelereret af en massiv pengeindsprøjtning. 

Igennem flere forskellige prototyper blev designet finpudset og maskinen udviklet yderligere. I tiden op til udbruddet af anden verdenskrig blev det dog klart, at man var bagefter produktionsplanerne. 

Dette betød, at der blev indsat nye ledere af projektet. De havde uindskrænket magt til at inddrage ethvert produktionsapparat, der var nødvendigt. I starten havde det dog ikke den store effekt, da Tyskland for alvor gik i krig med resten af verden, var der kun få Ju 88 fly, som overkommandoen kunne sætte sin lid til.

Men lidt efter lidt blev produktionen speedet op. Flyet blev hele tiden udviklet til at opfylde flere roller, hurtig bomber, natjager, rekognoscering, dykbombemaskine og en række andre specialiserede missioner.

Alt i alt blev der bygget et uhørt antal på 104 prototyper til de 60 forskellige versioner som det tyske luftvåben havde behov for. Dette gav en total produktion på 14.676 fly. Ud af alle disse fly, er det værd at bemærke, at antallet af fly, der findes i perfekt original bevaret stand i dag, er kun to stk. Et i England og et i USA. Der er også blevet hævet en Ju 88 i Norge fra en dyb sø, men den er stadig under genopbygning og det varer mange arbejdstimer før den står i perfekt tilstand endnu.

Dykning på flyet

I sommeren 2002 besøgte vi Junkeren første gang. Vraget ligger på nøjagtigt 18 meter og stikker ca. 3,5 meter op. Det er tydeligt, at piloterne har forsøgt at nå ind til land for at nødlande, for landingsstellet var udslået, da de ramte vandet. Havde de kunnet holde sig svævende 2-3 minutter længere, så var de ikke endt i det våde element. 

Fordi landingsstellet var udslået, kom flyet til at slå en gigantisk kolbøtte, hvorunder det ene landingsstel er flået af. Sandsynligvis er det også på det tidspunkt, halepartiet er knækket af. Der går rygter om, at halen er blevet lokaliseret nogle hundrede meter bag det resterende flyvrag. Vraget ligger på hovedet og glassnuden fra...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet