DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

OWUSS-scholarship

– Elines dagbog august

Af Eline Feenstra

Efter New York tog det mig mere end en uge at fordøje det, der netop var sket. Det var en overvældende tid i USA, fuld af indtryk, spændende ideer og vidunderlige mennesker. Mens jeg ventede på mit kamerahus fra Light&Motion hjemme i Amsterdam, begyndte al min opsparede energi at komme til udtryk. Planer blev lagt! Og mit første stop skulle være Sharm el Sheikh i Ægypten. Så her er jeg nu, ved kysten i det nordlige Rødehav, på Sinaihalvøen. Her er meget varmt, vandet er mindre varmt, men det er fantastisk!
Grunden til, at jeg er her, er for at lære at betjene et videokamera under vandet. Deborah Metcalfe fra Blue Eye Fx Underwater Productions, vil være min vært i de næste tre uger. Jeg kan ikke takke hende nok for hendes store gæstfrihed og opsathed på at lære mig alt hvad der er nødvendigt at vide. At blive fortrolig med kamerahuset, med optageteknikken og redigeringen bagefter er et spændende forehavende! Der er så meget at lære. Til gengæld er der én ting jeg ikke behøver at lære – nemlig at knibe mig selv i armen, når jeg ligger og filmer klovnfisk i over en time…
Ud over mit video- og redigeringskursus, fik jeg desuden en spændende invitation til at fridykke. Sara Campbell, den tredobbelte verdensrekordindehaver, tilbød mig et kursus i fridykning i Dahab! Det tror jeg ikke, at der er nogen, der ville sige nej til det. Og med tanke på, at jeg fremover skulle tage både video og still-billeder under vandet, ville det ikke være dårligt at lære at holde vejret.
Så jeg tog op til Dahab, en noget mindre by, der ligger en times kørsel nord for Sharm el Sheikh. Vi startede med åndedrætsteknikker og statisk apnea, hvilket var rigtig sjovt. Det er overraskende hvor store fremskridt, man kan gøre med lidt træning og støtte. Jeg startede med at holde vejret i 1:15 minutter, og endte med 2:40 minutter! Samme dag tog vi ud på åbent vand, hvor vi foretog vores første fridyk. Jeg fandt ud af, at fridykning ikke kun er sjovt og udfordrende, men at det også er meget afslappende. Det er ligesom yoga under vandet! Man fokuserer på sin vejrtrækning, slapper af i kroppen og glider gennem vandet.
Tager man et enkelt kig på Sara Campbell, så ved man straks hvad fridykning handler om. Hun er som en lille fisk i vandet! Vi fortsatte med at dykke i tre dage og til sidst var vi alle meget trætte, men mere end tilfredse: Vi nåede alle ned på 15 meter!
Mellem dykning, fridykning og vidoeredigering, fik jeg lidt tid til at udforske Sharm el Sheikh. Da jeg besøgte det gamle marked for at købe frugt og tog til Naama Bay for at nyde nattelivet, blev jeg ret overrasket over hvor fancy alting er. Der er store hoteller, smukke boulevarder, klubber, barer og restauranter. Der er lys overalt. Sammenlignet med Sharm, er Dahab er det en helt anden verden. Dahab er rolig, lille og fredfyldt. På grund af denne kontrast er det bestemt værd at besøge begge steder med hver deres livsstil.
Jeg har tænkt mig at tilbringe endnu en...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.