DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Um-el Faroud – Maltas mest "naturlige" kunstige vrag
Vi spilder ikke meget tid uden for vraget, selv om man sagtens kunne bruge talrige dyk på at udforske det udvendigt – vi sætter kursen direkte mod overbygningen, så vi hurtigst muligt kan komme ned i maskinrummet.
Um-el Faroud – Maltas mest "naturlige" kunstige vrag
Vi skiftes til at posere for hinanden og det viser sig et være en effektiv teknik, så vi når at tage masser af billeder, selv om vi har begrænset med tid på vraget.
Um-el Faroud – Maltas mest "naturlige" kunstige vrag
En høj skakt ender i et åbent skyligt over det enorme maskinrum. Herfra strømmer lidt sollys ned, men længere inde i maskinrummet bliver det ganske mørkt.
Um-el Faroud – Maltas mest "naturlige" kunstige vrag
En lokal dykkerklub har sænket en statue på bunden på ca. 28 meters dybde halvejs mod vraget. Den er velanbragt, da den hjælper med navigationen. Vi skulle lige ned og se nærmere på den på vej tilbage fra det sidste dyk.

Um-el Faroud

– Maltas mest "naturlige" kunstige vrag

Tekst og foto Jesper Kjøller
Du behøver ikke rejse helt til Truk på den anden side af kloden, hvis du har lyst til at dykke på vrag i varmt vand og i god sigt. Du behøver såmænd ikke engang forlade EU! Malta er uden tvivl Middelhavets bedste bud på en vragdestination, og vi har set nærmere på det største kunstige vrag i den diminutive østat midt i Middelhavet. Tag med på Um-el Faroud.

Først under mit sjette besøg på Malta skulle det lykkes mig af dykke på Um-el Faroud. Jeg har været på vej flere gange, men hver gang er dykket blevet aflyst – enten på grund af vejret eller andre faktorer. Vejret er ellers relativt pålideligt på Malta, og skulle det alligevel blæse fra en uheldig retning, er det let at køre til et andet sted på den lille ø. 

Man har været taktisk på Malta og sørget for, at de efterhånden mange vrag, der er sænket til glæde for dykkere omkring hovedøen og naboøerne Gozo og Comino, ligger fordelt, så de tager lidt af presset af de mest populære dykkesteder, så der kan dykkes stort set uanset vindretningen. 

Um-el Faroud blev sænket ud for den lille tidligere fiskerlandsby Wied Iz-Zurrieq, der ligger på øens sydlige side, 25 minutters køretur fra hovedstaden Valetta. Når efterårsstormene blæser fra nordvest, ligger Wied Iz-Zurrieq i læ og alle dykkercentrene på øen ender her. Og så kan det være umuligt at komme til. Den smalle og stejle betonsti, der fører ned til vandet og den lille bugt, hvorfra man svømmer ud til vraget, kan være helt fyldt med biler på blæende dage – og det har for mit vedkommende resulteret i den del fejlslagne forsøg på at dykke på det store tidligere libyske tankskib. Flaskehalsproblemet gør dog ikke så meget, når man først er i vandet – dels er vraget enormt og dels er der omkring 200 meters svømmetur ud til det, så dykkerne bliver hurtigt fordelt over et større område.

Waypoint

Men i dag er vi heldige – der er ikke flere andre dykkercentre, end at vi kan køre vores mandskabsvogne med flasker og udstyr forholdsvis tæt på vandet. Vi er en blandet gruppe svenskere, danskere og nordmænd med forskellige professionelle ståstæder i den skandinaviske dykkebranche og vi er alle inviteret på studietur til Malta og Gozo af dykkerejsebureauet Scuba Travel.

De fleste har enkeltflasker på ryggen, men jeg og min makker, den svenske GUE instruktør Stefan Hogeborn er forsynet med dobbeltflasker samt en ekstra stageflaske med yderligere bundgas. Og det er en effektiv måde at angribe vraget på. Med en maksimal dybde på omkring 35 meter og en gennemsnitsdybde på 25-30 meter, bliver en enkeltflaske hurtig ret lille – især, da der er en svømmetur frem og tilbage, som dog med fordel kan tages i overfladen. Vi er begge fotografer og holder af at bruge forholdsvis lang tid på forholdsvis få motiver. Desuden eksperimenterer vi med slaveblitz, så det er dejligt at have masser af nitrox, så man ikke behøver at stresse.

Efter at være hoppet i vandet ved betonmolen, svømmer vi lidt ud i overfladen inden vi stiger ned på fem meter og tager en kompaskurs på 240 grader, som vi er blevet instrueret om. Sigten er ikke den bedste efter et par dage med blæst og regn, men snart får vi øje på vraget efter først at have passeret monumentet med dykkerhjelmen. Det er anbragt på bunden ca. halvvejs til vraget af en lokal dykkerklub for...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også dit eget dykkermagasin 20 gange om året ved at abonnere her: DYK NetMag

Fakta

Um-El Faroud 

Bygget i Middlesbrough, England 

Værft Smith Dock Co. Ltd

Rederi General National Maritime Transport Company, Tripoli 

Længde 115 meter (vraget var faktisk kun 110 meter, da det sank, men efter en storm i vinteren 2005, ligger vraget nu i to dele med et omkring fem meters mellemrum, så afstanden fra agter til stævn nu er 115 meter.

Bredde 15 meter

Dybde 35 meter

Tonnage 3147 BRT

Eksplosion 3. februar 1995 mens hun lå i tørdok på Malta

Sænket 2. september 1998 – med vilje efter at have ligget inaktiv i Valettas havn i tre år

Tabte menneskeliv Ni værftsarbejdere 

Turen var organiseret af Scuba Travel, der har lang erfaring med at arrangere dykkerejser til Malta.

www.scubatravel.se

Vi dykkede med Dive Wise/Tech Wise, som ligger i Sct. Julians og er et af Maltas største og mest velrenommerede centre.
www.divewise.com.mt 

Læs også