Sandheden om Thistlegorm
- den virkelige historie
Thistlegorm blev bygget af Joseph Thompson & Sons i Sunderland. Hun blev søsat i juni 1940. Dengang var hun ejet og blev drevet af rederiet Albyn Line. Byggeriet var delvis finansieret af myndighederne. Hendes navn er dannet af ordet Thistle, der betyder tidsel, med det gæliske præfiks Gorm, der betyder blå – altså blå tidsel. Det burde egentlig udtales testlgorom – men for alle andre end skotter lyder det nok lidt for underligt.
Thistlegorm var ikke klassificeret som krigsskib, men i stedet som et bestykket fragtfartøj og det er derfor, hun fik betegnelsen S/S (Steam Ship) i stedet for det mere prætentiøse HMS (His Majesty’s Ship).
Hun var 126,5 meter lang, havde et deplacement på 4.898 tons og blev drevet af trecylindrede dampmaskiner med trippelekspansion. De ydede tilsammen 1.850 hestekræfter. I agteren var der monteret en 4,7 tommer-kanon og en 40mm maskinkanon. Begge var fra før anden verdenskrig.
Jomfrurejse
Modsat den gængse opfattelse, blev Thistle-gorm ikke sænket på sin jomfrurejse. Denne rejse til USA blev gennemført på tilfredsstillende vis. Anden rejse gik til Afrika. Her gennemførte man en øvelse med 4,7 tommer-kanonen. Den gik imidlertid i baglås. Da man igen forsøgte at affyre kanonen, var det med en lang line fra sikker afstand i mastehuset. Granaten nåede dog ikke langt væk fra skibet, til trods for, at mundingsilden oplyste hele agterpartiet. Det blev enden på skydeøvelsen med 4,7 tommer-kanonen på Thistlegorm.
Hendes næstsidste rejse gik til Indien, hvorefter hun sejlede til Clyde for reparationer, der varede to måneder, inden hun begav sig ud på sin fatale sidste rejse. Hver en tomme blev udnyttet, da man lastede hende i Glasgow. Ifølge skibspapirerne bestod lasten udelukkende af motordele. Men Albyn Line udnyttede det øverste dæk til last af to damplokomotiver komplette med kulvogne og tankvogne til vand.
Mod Suez
Fartøjet satte kurs mod Suez med William Ellis som kaptajn og en besætning på 42 mand – ni fra Royal Navy og 33 fra handelsflåden. Hun tog den lange tur rundt om Afrika – sammenlagt 12.000 sømil. Det ansås for at være den sikreste rute. Middelhavet var fyldt med tyske ubåde.
Man gjorde et kort provianteringsophold i Kapstaden. To fra besætningen rømmede skibet. De blev fundet og førtes tilbage om bord lige før afrejsen. En af dem ville senere miste livet. Krydseren HMS Carlisle sluttede sig til Thistlegorm for at beskytte hende og hendes dyrebare last.
Den tredje uge i september nåede hun det der den gang kaldtes ”sikker ankerplads F”. Det ville dog snart ændre sig. Luftwaffes Heinkel-bombefly havde for nyligt lært at mestre bombetogter om natten. Nu gennemførte de regelmæssigt natlige raids på større afstande fra deres baser.
Passagen gennem Suez-kanalen var lukket efter at to skibe var kollideret og blokerede vejen, men at skulle vente på at sejle gennem kanalen var ikke usædvanligt....