DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
Der findes få billeder af Thistlegorm og hendes søsterfartøj. Her er det et af de andre af Albyn Lines Thistle-fartøjer.
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
Selv om larvefødderne på Bren Gun-køretøjet er kraftigt bevokset, kan man stadig se detaljerne i konstruktionen.
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
Om bord var der to lokomotiver – ikke tre, som det af og til hævdes. Her ses det forreste af Stanier 8F-lokomotivet i bagbords side.
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
Om bord er der to damplokomotiver, komplette med kulvogne og tankvogne til vand. Denne kultender står på styrbordssiden.
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
Vraget tilbyder mængder af penetrations-muligheder. En dykker kommer ud fra bådsmandens forråd mellem kædeboksene.
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
Hun var bevæbnet med en 4,7-tommer kanon samt et maskingevær af stor kaliber.
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
I lastrummet var der flere forskellige typer af motorcykler. Blandt andet Norton 16H og Matchless G3L eller som på billedet – BSA M-20.
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
En af mange Bedford-lastbiler om bord på vraget. Et klassisk motiv for en uv-fotograf.
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie
Sandheden om Thistlegorm - den virkelige historie

Sandheden om Thistlegorm

- den virkelige historie

af James Tunney
Det bestykkede fragtskib Thistlegorm mødte sit endeligt i Rødehavet for 65 år siden, og i dag er hun et af verdens mest populære vrag. Briefinger i forbindelse med dyk er blevet meget mere saglige og informative gennem årene, men hvor mange dykkeguider – og deres gæster – kender den virkelige historie bag Thistlegorm?

Thistlegorm blev bygget af Joseph Thompson & Sons i Sunderland. Hun blev søsat i juni 1940. Dengang var hun ejet og blev drevet af rederiet Albyn Line. Byggeriet var delvis finansieret af myndighederne. Hendes navn er dannet af ordet Thistle, der betyder tidsel, med det gæliske præfiks Gorm, der betyder blå – altså blå tidsel. Det burde egentlig udtales testlgorom – men for alle andre end skotter lyder det nok lidt for underligt.
Thistlegorm var ikke klassificeret som krigsskib, men i stedet som et bestykket fragtfartøj og det er derfor, hun fik betegnelsen S/S (Steam Ship) i stedet for det mere prætentiøse HMS (His Majesty’s Ship).
Hun var 126,5 meter lang, havde et deplacement på 4.898 tons og blev drevet af trecylindrede dampmaskiner med trippelekspansion. De ydede tilsammen 1.850 hestekræfter. I agteren var der monteret en 4,7 tommer-kanon og en 40mm maskinkanon. Begge var fra før anden verdenskrig.

Jomfrurejse
Modsat den gængse opfattelse, blev Thistle-gorm ikke sænket på sin jomfrurejse. Denne rejse til USA blev gennemført på tilfredsstillende vis. Anden rejse gik til Afrika. Her gennemførte man en øvelse med 4,7 tommer-kanonen. Den gik imidlertid i baglås. Da man igen forsøgte at affyre kanonen, var det med en lang line fra sikker afstand i mastehuset. Granaten nåede dog ikke langt væk fra skibet, til trods for, at mundingsilden oplyste hele agterpartiet. Det blev enden på skydeøvelsen med 4,7 tommer-kanonen på Thistlegorm.
Hendes næstsidste rejse gik til Indien, hvorefter hun sejlede til Clyde for reparationer, der varede to måneder, inden hun begav sig ud på sin fatale sidste rejse. Hver en tomme blev udnyttet, da man lastede hende i Glasgow. Ifølge skibspapirerne bestod lasten udelukkende af motordele. Men Albyn Line udnyttede det øverste dæk til last af to damplokomotiver komplette med kulvogne og tankvogne til vand.

Mod Suez
Fartøjet satte kurs mod Suez med William Ellis som kaptajn og en besætning på 42 mand – ni fra Royal Navy og 33 fra handelsflåden. Hun tog den lange tur rundt om Afrika – sammenlagt 12.000 sømil. Det ansås for at være den sikreste rute. Middelhavet var fyldt med tyske ubåde.
Man gjorde et kort provianteringsophold i Kapstaden. To fra besætningen rømmede skibet. De blev fundet og førtes tilbage om bord lige før afrejsen. En af dem ville senere miste livet. Krydseren HMS Carlisle sluttede sig til Thistlegorm for at beskytte hende og hendes dyrebare last.
Den tredje uge i september nåede hun det der den gang kaldtes ”sikker ankerplads F”. Det ville dog snart ændre sig. Luftwaffes Heinkel-bombefly havde for nyligt lært at mestre bombetogter om natten. Nu gennemførte de regelmæssigt natlige raids på større afstande fra deres baser.
Passagen gennem Suez-kanalen var lukket efter at to skibe var kollideret og blokerede vejen, men at skulle vente på at sejle gennem kanalen var ikke usædvanligt....

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også