DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Sverige  Sverige
Stora M – liveaboard i Østersøen
S/S Nicomedias forende tårner sig op. Imponerende hver gang man besøger vraget.
Stora M – liveaboard i Østersøen
Magnus på vej tilbage om bord på Stora M efter endnu et fantastisk dyk.
Stora M – liveaboard i Østersøen
Eva tager sig af linerne, der smidt i vandet så vi kan hænge vores stageflasker. Det gør det noget lettere at klatre op ad stigen om bord
Stora M – liveaboard i Østersøen
Stora M – liveaboard i Østersøen
Stora M – liveaboard i Østersøen
Stora M – liveaboard i Østersøen
Stora M – liveaboard i Østersøen
Indløbet mod Kårehamn er det rene postkort-motiv. På en lille ø står en enlig fiskerhytte.
Stora M – liveaboard i Østersøen
Fyret på Ölands nordlige odde, Lange Erik, passerede vi i skumringen på vej mod næste nattehavn.
Stora M – liveaboard i Østersøen
Kompasset på Humber er frosset i tiden og viser hele tiden samme kurs.
Stora M – liveaboard i Østersøen
S/S Director Reppenhagen har masser af detaljer at udforske, men vraget har taget ganske mange tæsk i de seneste år, så udforsk det med forsigtighed.

Stora M

– liveaboard i Østersøen

Tekst Fredrik Isakson Foto Alex Dawson
Der er tomt i fiskerihavnene, fiskeriet er en langsomt uddøende industri. I Sandhamn hvor vi skal borde Stora M, ligger nogle få fiskerbåde tilbage, men de kronede dage er ovre. Dykningen er stadigvæk fantastisk. En tur om bord på Stora M, når alting klapper, fås ikke bedre. Foran dig ligger et par dage med den fineste vragdykning, som Østersøen kan tilbyde.

Stora M er en gammel minestryger i træ med den militære betegnelse M24 – og det har ligesom hængt ved. I agteren findes en kahyt med et antal senge. I dag anvendes den først og fremmest til at hænge tørdragter op og oplade batterier. Der er dog næsten altid gæster, som gerne vil bo der, fordi det gynger mindre end andre steder på båden. Midtskibs finder man maskinen og besætningens kvarter. Her findes også gasbanker og bænke til udstyret. Derefter kommer styrehuset og længst fremme finder man kabys, spisebord og kahytter. Træ og messing dominerer. Det er en rigtig træbåd, hvilket mærkes når det knager og brager i spanter og bordplanker.
Jeg kan lide alting ved at dykke på denne her måde. Du gør dit udstyr klar en enkelt gang og derefter står det der bare, så det er lige til at hoppe i. Du fortæller bare Peter eller Eva hvad du vil have i flaskerne før næste dyk og så klarer de det, mens du hviler, spiser, læser en bog eller roder med kameraet. Det kan vel ikke blive bedre.

Et levende væsen
Det giver mere til oplevelsen, at båden er som et levende væsen. Vi besøger vrag, som har hvilet i deres tornerosesøvn på bunden i hundreder af år. Oppe på overfladen bor vi i en træbåd med krigeriske aner og som har sin egen historie. Sporene efter de tidligere værnepligtige finder man her og der.
Eva Lindahl og Peter Peltonen er bådens to besætningsmedlemmer. De vil gøre alt for at turen bliver mindeværdig. Begge er uddannede i at styre og håndtere M24, men det er en stor båd og meget kan hænde. Arbejdsarealet er lille og man kan let gå hinanden på nerverne. Samtidig er det nok en af de hyggeligste både, man kan være på, hvis man har held med vejret.
– Da vi startede, diskuterede vi om vores gæster skulle klare husholdningen selv, altså lave mad selv, men vi nåede frem til at, det bare ville medføre en masse ekstraarbejde for os og det ville ødelægge den feriestemning, som vi gerne vil skabe, fortæller Peter.

Hverdagen forsvinder
Med os på denne tur er der tre andre dykkere. Det er ren luksus at være så få på båden og det skaber en gemytlig stemning. Både Peter og Eva fortæller gerne en dykkerskrøne eller to fra tidligere eventyr og vi får grinet en del.
Man tager maksimalt ni sovende gæster, så der bliver aldrig trængsel på vragene eller oppe på overfladen. Det giver en god følelse. Langsomt går man ned i gear, hverdagen forsvinder og det eneste du gør, er at læse, spise, sove og dykke. Dykningen bliver en del af dig og det er tydeligt, at din dykning forbedres fordi alting handler om at dykke.
Muligheden for at tage på liveaboard i Sverige øges stille og roligt. I øjeblikket findes der et antal både, som sejler charter eller har en mere kluborienteret virksomhed. Muligheden for at kunne dykke på denne måde på både øst- og vestkysten er blevet større de senere år. Det skal vi være glade for. Her findes meget at udforske, som er svært at nå på en...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også dit eget dykkermagasin 20 gange om året ved at abonnere her: DYK NetMag

Fakta

M24 blev bygget i 1941 på Fisksätra værft. Materialet er mahogni på stålspanter. Størrelsen er 28x5 meter. Fartøjet har gjort tjeneste som minestryger og dykkerfartøj. De sidste år blev hun brugt som uddannelsesfartøj i marinen. Hun er udrustet med to Scania dieselmotorer på hver 265 hk samt to el-generatorer. Der er 220V strømforsyning om bord. Et oliefyr giver varme og varmt vand.
Sikkerheden om bord opfylder strenge krav. Der er redningsflåder og -veste, redningskranse, nødraketter etc. En gummibåd ligger parat til hurtig søsætning. Der findes altid en brandslukker inden for rækkevidde og et avanceret slukningssystem er installeret. Besætningen er uddannet i bl.a. brandslukning og førstehjælp. Oxygen og et stort skibsapotek er til rådighed. For problemfri navigering findes bl.a. plotter, radar, GPS, VHF og Navtex.
Der er bygget stabile bænke til udstyret og en kraftig dykkestige er monteret midt på siden. Der er kompressor med luftbank på 4x50 liter (300 bar) om bord.
Oxygen og helium findes altid om bord for skræddersyede gasblandinger.
For mere information se www.M24.nu

Læs også