DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Udstyr  Utrustning
Test – Mares MR42 CARBON
Test – Mares MR42 CARBON
Test – Mares MR42 CARBON
Test – Mares MR42 CARBON

Test

– Mares MR42 CARBON

Af John Bantin

Karbon er en af disse buzzwords, man ofte støder på. Vi taler om vores carbon footprints i forbindelse med køreture eller flyrejser. Vi er bekymrede over, hvor meget kulstof vi udsender. Men i al den snak om kulstof glemmer vi måske nogle gange, at kulfiber er et menneskeskabt materiale, der har revolutioneret jetmaskiner og gjort det muligt at konstruere sådan noget som de brændstofeffektive turbo-propeller, der er hjertet i nutidens flyvemaskiner. Den høje styrke i kulfiber blev opdaget i 1963 i en proces på Royal Aircraft Establishment i England, og Rolls-Royce-fabrikken anvendte den til jetmaskinen RB-211, der brød igennem på det amerikanske marked.
Senere versioner af kulfiber er blevet brugt til at forstærke polymerer for at kombinere upåklagelig modstandsdygtighed over for korrosion, høj styrke og lav vægt.
Og når det gælder regulatorbrug, er det værd at bemærke, at karbon har en varmeledningsevne, der er højere end de metaller, der normalt anvendes. Og den lave vægt hilses naturligvis velkommen af alle dykkere, der pakker bagagen inden en flyvetur.

Førstetrin
MR42T-førstetrinnet minder meget om andre små førstetrin, som fx dem der følger med Proton Metal og Abyss 42. T’et står for trimaterial, fordi producenten anvender tre materialer: messing samt både blød og hård polyuretan.
Der er to højtryks- og fire lavtryksporte, arrangeret i praktiske vinkler, så slangeføringen bliver god. Det der udmærker dette førstetrin, ud over dets finish, er den slidstærke PVD-overfladebehandling (physical vapour deposition). Denne overflade siges at give god beskyttelse mod slag og rust. Mellemtryksslangen er en af de nye super-fleksible flettede typer. Som visse andre regulator-producenter, der anvender disse slanger, hævder Mares, at slangerne er lavet efter deres egne specifikationer, men de ligner fuldstændig de italiensk producerede Miflex-slanger.

Andettrin
Andettrinnet er konstrueret udelukkende fra SMC-kulfiber, 65 % lettere end en tilsvarende version i metal. Kulfiber har bedre varmeledende kvaliteter end metal, så det burde være ideelt til dykning i koldt ferskvand. Selv den ventilerede slangebeskytter, der dækker stedet, hvor slangen møder andettrinnet, siges at lede varmen bedre end de normale materialer.
Der er integreret et net i designet. Hvis dykkeren befinder sig i en stærk strøm, vil vandet, der møder membranen i andettrinnet, først blive afledt og diffust, så det ikke fremprovokerer uønskede purge-effekter.
SMC står for Sheet Moulding Compound. Denne nye teknologi, der stammer fra Formel 1-industrien, gør det muligt for designeren at skabe komplekse former, som inkluderer Mares’ patenterede bi pass-rør.
Dette rør sender luften direkte til mundstykket i stedet for at lede den bag trykmembranen, hvor luften kan medføre et lokalt trykfald, som i visse situationer kan medføre free flow. Denne funktion gør det overflødigt at...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også