Test
– Scubapro MK17 G250V
Den nye model er fyldt med funktioner, du ikke har brug for. Den er blevet opgraderet, som sælgeren smiskende forklarede det. Selv synes du måske, at det bare betyder, at der er mere, der kan gå galt.
Jeg købte min første Scubapro G250 regulator midt i 80’erne. Den tjente mig godt i årevis og jeg gav den til en dykkerklub, og de bruger den sikkert stadig. Jeg vil nu ikke påstå, at det var et ubrydeligt design, og den gav mig et par forskrækkelser på vinterdyk i ferskvand. Men havde jeg hovedsageligt brugt sættet i lidt lunere vand, ville jeg sikkert have været tilfreds.
Mange dykkere har gennem mange år haft tillid til G250 og vil nødig skifte, så derfor har Scubapro reintroduceret G250 i en ny forklædning. De kalder den “V for Vintage”.
Førstetrin
Scubapro har i årevis satset på stempel-regulatorer. Deres gamle designer Roberto, som er pensioneret for længe siden, ville gerne lave en membran-regulator også og MK17-førstetrinnet er en direkte efterfølger og et rigtigt fint stykke udstyr. MK17 er et forseglet design, med nogle ordentlige kølefinner, der skal øge varmeudvekslingen, og forhindre frysning. Førstetrinnet har en imponerede maksimal gennemstrømning, så der vil altid være masser af luft uanset dybden. Den har fire mellemtryks- og to højtryksporte, og de er godt fordelt, så der er plads til slanger og en sender til computer.
Andettrin
G250V-andettrinnet har også masser af metal, hvilket hjælper med varmefordelingen og dermed frysebeskyttelsen. Sammenlignet med nogen af dagens konkurrenter, der følger trenden med stadig mindre og mindre regulatorer, ser denne enorm ud, men sådan var sættene tidligere. Den har en noget større venturi predive/dive-knap end de mere nutidige Scubapro-andettrin, og justeringen af åndingsmodstanden er tilsvarende let at betjene med behandskede hænder. Hele konstruktionen virker robust. De dele, der ikke er af metal, er lavet af nylonforstærket glasfiber. Både trykmembranen og udblæsningsventilen er fremstillet i et nyt silikonemateriale, der er mere konsistent i produktionen og mere stabilt i brug. Frontdækslet skrues på og dækker hele kabinettet, så der er kun lille risiko for skade i barske miljøer som om bord på en RIB eller liveaboardens dæk.
Purgeknappen er lige så stor som den var på 1988-versionen, men den er lettere at lokalisere i en fart, da den er omgivet af en stor metalring. Funktionen er effektiv, men er alligevel gradvis nok, til ikke at skræmme en begynder.
Komfort
Ydelsen af denne moderne G250V skulle efter sigende være 35 procent bedre end originalen. Jeg er tilbøjelig til at tro på det. Det er utroligt hvor lave forventninger vi havde til regulator-ydelse for blot 20 år siden. Fordi frontdækslet på andettrinnet er så stort, er der også plads til store huller, der giver masser af vandgennemstrømning, som påvirker membranen. Det hjælper med hurtig reaktion på...