Titanic
– en mindeværdig dag
Det hele startede i en hotelsuite i Park Lane. Vi var der sammen med Hollyood-filminstruktøren James Cameron for at diskutere finansieringen af en ekspedition med mætningsdyk til Titanics søsterskib, Britannic, men vi troede egentlig aldrig på, at det ville blive til virkelighed.
Og så var det, at invitationen kom pr. e-mail: “Kunne du tænke dig at dykke på Titanic?”.Det var midt i juni, og kun få dage senere fløj Leigh Bishop, Carl Spencer og jeg til St. John’s på Newfoundland. St. John’s er et af de steder hvor du forventer at se isbjørne gå frit omkring og rode i skraldecontainere.
Vi så forskningsskibet Akademik Mstislav Keldysh fra luften – Fartøjet mindede om en stor hvid hval, næsten på størrelse med isbjerget lige uden for havneindløbet. Der var isbjerge i juni! Kunne dette være et varsel?. Efter en dag i havn med forberedelser, var skibet parat til at afsejle.
Keldysh, der er beregnet til at færdes på 80 procent af verdens oceaner, blev brugt som et marint forskningsfartøj af russerne inden Berlinmurens fald, og selvom hun ikke længere modtager støtte fra den russiske regering, fungerer hun fortsat i denne rolle. Keldysh chartres ud privat til videnskabsfolk og turister, der ønsker at besøge steder som fx Titanic eller de sorte rygere på dybhavets bund. Hun blev desuden anvendt af James Cameron i filmoptagelserne til blockbusterfilmen Titanic, hvor skibets besætningen spillede med i filmen. Som Cameron siger: – Disse gutter er den ægte vare.
Så her var vi. En dykkeinstruktør, en ingeniør og en brandmand, på vej mod verdens mest berømte skibsvrag og om bord på et af de mest berømte forskningsfartøjer. Leigh Bishop var med for at betjene kamerasystemerne for os, mens Carl og jeg kunne se frem til et sæde i et af MIR-dybhavsfartøjerne, to af blot fire dybhavsfartøjer i hele verden. Kelydsh er det mest avancerede moderfartøj i verden og er i stand til betjene dets to avancerede undervandsfartøjer samtidig.
Gæstebogen om bord listede navne over videnskabsfolk, der fik den til at ligne gæstelisten ved overrækkelsen af Nobelprisen – som om vi ikke følte os helt forkerte i forvejen!
Men det var nu heller ingen fornøjelsestur. Dette var en fælles videnskabelig ekspedition sammen med US National Oceanic & Atmospheric Administration (NOAA), og vi havde fået til opgave at gennemføre flere videnskabelige eksperimenter, ligesom vi skulle hjælpe med at identificere bestemte sektioner af vraget, som vi kunne bruge, når vi engang skulle forsøge at penetrere søsterskibet Britannic.
Surrealistiske briefinger
Den fantastiske russiske besætning syntes at være overalt. Du så aldrig det samme ansigt to gange. Omkring 120 af dem var placeret rundt omkring på skibet, alle meget muntre og hjælpsomme, men næsten ingen talte engelsk, så briefingerne var lige så surrealistiske som når vi bestilte frokost (Leigh plejede at pege på det han ønskede fra menuen, blot for at få noget...