DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Rejse  Resa
Tour d'Europe 3 – Sydeuropa
Berlengas er en portugisisk øgruppe bestående af små atlantiske øer 10 til 17 kilometer ud for kysten. Den eneste beboede ø er dens største ø, Berlenga Grande, selvom der i øjeblikket ikke er nogen permanent beboelse i øgruppen.

Tour d'Europe 3

– Sydeuropa

TEKST OG FOTO Mattias Granberg, Linn Vennberg

På deres rejse gennem Storbritannien har Linn og Mattias nået at besøge et ubådsvrag og dykke med brugder og legende sæler. Nu fortsætter rejsen til den anden side af kanalen og derefter videre sydpå...

►  Samme morgen som vi gjorde os klar til at tage færgen fra Dover over til Dunkerque, trak stormen Francis ind over Storbritannien og Frankrig. Vores færge var stadig i stand til at krydse kanalen som planlagt, og velankommet til Frankrig ledte vi efter et beskyttet sted at ride stormen ud, inden vi kunne dykke. Som i Normandiet havde vi fundet en dykkerklub med nogle hjælpsomme medlemmer, der havde tilbudt at tage os med ud at dykke.

Med den storm, der lige var gået i tankerne, blev vores forventninger sat ganske lavt, og da vi kom i vandet kunne vi se, at sigtbarheden var så dårlig, at vi næsten ikke kunne se vraget eller hinanden, og at tage fotos eller filme var udelukket. Ikke desto mindre havde vi en god dag med nogle tætte møder, på båden, med den lokale delfin, der ofte kan ses ved et af vragene. Og en dag på havet i godt selskab er altid en god dag. Vi vil helt sikkert vende tilbage hertil igen og dykke under bedre forhold.

Efter vores mindre vellykkede andet forsøg på vragene fra Anden Verdenskrig satte vi kurs mod Peniche, Portugal, og vores bookede dyk i flådebeskyttelsesområdet i Berlengas. Det består af tre øgrupper, Berlenga Grande, Estelas og Farilhões-Forcadas. Det meste dykning foregår omkring Berlenga Grande, som er hovedøen. Mellem dykkene kan man gå i land for at udforske øen, nyde solen på stranden eller spise frokost på restauranten. De ydre, mindre øer dykker man ikke så ofte på, da de er mere udsat for vejr og vind.

Stime af aftrækkerfisk
Der er mange naturskønne huler at udforske omkring Berlenga Grande. Vores yndlingsdyk var en af ​​de større huler, hvor der var en stor stime af nysgerrige aftrækkerfisk. At svømme ind i den mørke hule og pludselig være omgivet af hundredvis af aftrækkerfisk var en surrealistisk oplevelse, og vi brugte to hele dyk på at udforske deres hjem og lære dem bedre at kende. Udover huler er der mange blæksprutter på dykkerstederne rundt om øen, og vi så også ti-armede blæksprutter og stimer af havruder. På et dykkersted så vi seks sanktpetersfisk, og da de holder til i området, er det meget almindeligt at se dem på dette dykkersted. Vi tog også ud til Farilhões-Forcadas en dag, hvor vi dykkede på en væg dækket af lilla hornkoraller.

Som en bonus havde vi også en flok delfiner, der svømmede ved siden af ​​båden og hoppede og legede i bølgerne på vej tilbage vores sidste dag. Det er meget almindeligt at se delfiner i området, og det var en perfekt afslutning på vores ophold der. Et andet højdepunkt udover dykningen var de varme brusere, der tilbydes på dykkercentret. I begyndelsen af ​​vores ophold i Storbritannien var alle campingpladserne lukkede, og da de åbnede igen, var alt fuldt booket overalt, hvor vi kom.

Da vi ankom til Frankrig var det det samme der, alt var fuldt booket. Derefter er vi kommet til at revurdere vigtigheden af ​​et varmt brusebad, noget de fleste, inklusive os selv indtil nu, tager for givet. Vi har et lille...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Fakta

Fakta – Dykkercentre

AcuaSubOeste i Peniche tilbyder to dyk ved Berlenga Grande for 70 euro, og leje af udstyr koster 20 euro. Afgang er omkring 09.30 om morgenen, og du vender...

Læs artiklen i DYK #66:

SOME images:
Tour d'Europe 3 – Sydeuropa, Tour d'Europe 3 – Sydeuropa
, Tour d'Europe 3 – Sydeuropa
Linn er klar til vores første dyk ved Berlengas Grande. Ved øgruppen her kan man også være heldig at møde delfiner, så vi er godt spændte på dagens oplevelser.
Her sidder Mattias og venter tålmodigt på, at de andre bliver klar til at komme i vandet. Vi er sejlet med AcuaSubOeste i Peniche til Berlenga Grande, en sejltur på 20-30 minutter.