DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Danmark  Danmark

Vægtløs Velvære

- et pilotprojekt for børn og unge

Tekst: Søren Helms, Foto: Søren Helms og Anders Kjøller

Det er de færreste dykkere som ikke har oplevet at stå overfor udfordringer i deres liv, uanset om det var småproblemer som skulle løses eller større og måske mere personlige prøvelser. I en alder af 53 kan jeg ikke selv undsige mig fra at have været igennem en del, men jeg har også som dykkerinstruktør, set glæden hos elever som har overvundet deres egen frygt og måske mangel på selvsikkerhed, ved at bestå et dykkerkursus eller et prøvedyk. Bare det at prøve nye ting eller lære nye færdigheder kan være en udfordring for mange. Særligt, hvis livet på en eller flere måder har gjort dig usikker, og her kan dykning og udforskning af den vægtløse verden under vandet være en stor hjælp og en positiv oplevelse for mange. 

►  Thomas Hædersdal har arbejdet med flere forskellige aspekter af dykning siden han blev certificeret for næsten 40 år siden. Udover utallige rejser og udlandsophold som rekreationel dykkerinstruktør, turleder på liveaboards, og dykkercenter manager, har han også arbejdet som erhvervs- og sikkerhedsdykker. Han har dykket mange steder, med mange mennesker og set mange eksempler på, hvordan oplevelsen af vægtløshed og stilheden under vandet kan give en næsten meditativ ro med de rette færdigheder og kontrol. I de rette omgivelser, vel at mærke.

I dagbehandlingstilbuddet Vikasku på Frederiksberg arbejder man specifikt med børn og unge i den skolepligtige alder, som af forskellige årsager ikke kan inkluderes i folkeskolen eller andre specialskoler. Med Thomas som initiativtager, startede de sammen et pilotprojekt for at give nogle af disse unge muligheden for at opleve glæden ved en kontrolleret dykkeroplevelse i svømmehallen. Det var naturligvis frivilligt for børnene om de ville deltage, og derfor startede man også med at Thomas to gange inden selve dagen i svømmehallen, besøgte skolen så både lærere, elever og forældre var velinformerede og kunne få svar på eventuelle spørgsmål. Det gav alle parter yderligere tryghed og gjorde, at de elever, som ønskede at deltage, alle var godt forberedt. Den 16. maj blev valgt som den store dykkedag og DYK var inviteret med.

I svømmehallen
Selvom vi mødte tidligt op, havde Thomas plus den ekstra instruktør Hanne og en Divemaster Trainee som hed Layton, allerede fået det meste af udstyret sat op og testet, inden de otte børn og deres to lærere ankom til svømmehallen. Der var både glæde, spænding og nervøsitet at spore i deres ansigter, da de så alle flaskerne og BCD’erne linet op ved bassinkanten, men heldigvis havde Thomas lejet hele hallen, så der var både tid, ro og plads til at alle kunne føle sig trygge.

Efter at alle var omklædt og klar, lavede Hanne og Thomas en grundig introduktion og forklarede hvordan det hele ville foregå inden de fleste i ro og mag iførte sig dragter og faldt til rette i vandet. Et par stykker valgte lige at se det hele lidt an fra bænken, og det var der selvfølgelig fuld forståelse for. I vandet var det tydeligt at se, at begge instruktører havde arbejdet med børn før og tydeligvis med succes, for der var fuld fokus fra elevernes side. I et tempo så alle kunne følge med, begyndte de deres rejse under vand og sammen med instruktørerne overvandt alle hurtigt usikkerheden og nervøsiteten blev erstattet af nye oplevelser og lege i et element de ikke var vant til. Thomas havde udover medbragt legetøj også opsat ringe under vandet, som eleverne kunne svømme igennem, og sidst gik der hurtigt konkurrence i at lave den bedste kolbøtte.

Selv de elever som til at starte med var lidt skeptiske, endte alle med at deltage og man fik fornemmelsen af, at der blev flyttet grænser i tigerspring. Efter en halvanden times tid var det tid til at...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs artiklen i DYK #84:





SOME images:
, , ,

Læs også