DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Vrag  Vrak
Vragleksikon #70 - Betty af Brantevik
Vragleksikon #70 - Betty af Brantevik
Vragleksikon #70 - Betty af Brantevik
Vragleksikon #70 - Betty af Brantevik
Vragleksikon #70 - Betty af Brantevik
Agteren med styrehuset.
Vragleksikon #70 - Betty af Brantevik
Luger i forstavnen.
Vragleksikon #70 - Betty af Brantevik
Et spil ved lastelugerne.
Vragleksikon #70 - Betty af Brantevik
Styrehuset og den bageste knækkede mast.

Vragleksikon #70

- Betty af Brantevik

Tekst og Foto: Anders Nygren og Mikael Eriksson

Lastet med 250 tons hvede stod Betty ud fra Helsing­borg den 1. december 1931. Klokken var 12 og destinationen var Djurön. Til at begynde med gik rejsen helt uden problemer og med vekslende vind. Kaptajn Frans E. Persson, som havde kommandoen over Betty på fjerde år, havde foretaget ikke så få rejser med hende og de fem besætningsmedlemmer.

Den 3. december tog man pejling af Ölands nordlige odde. Klokken var nu 12 midt på dagen og man havde tiltagende vind og skyet vejr. Ved syvtiden om aftenen nåede man Häradsskär og vinden var nu taget til med storm og høje frådende bølger. Lige før midnat sattes kursen mod fyrene på Hävringe og man tændte blus for at tilkalde lodshjælp. Betty mistede efterhånden sin manøvreevne i den hårde vind, og lodsbåden som kom ud fra Hävringe kunne umuligt få lodsen om bord i det hårde vejr, så lodsbåden måtte i stedet sejle forrest og vise vej.

I indløbet mellem det vestlige Korpen og Hävringe måtte man tage imod flere hårde brådsøer og det var umuligt at holde en ret kurs efter lodsbåden. Betty gik i stedet på det vestlige Korpens sydlige pynt, hvor skibet umiddelbart sprang læk.

Lodsbåden forsøgte at komme til undsætning for at redde de seks om bord, men den svære brænding gjorde, at man ikke kunne komme tilstrækkeligt tæt på og måtte i stedet ankre op på bagbordssiden. Lodsen kastede en redningskrans over til Betty og en ad gangen måtte sømændene hoppe i vandet hvorefter redningskransen blev halet ind til lodsbåden. Det må have været en dramatisk oplevelse, men heldigvis gik det godt og alle slap uskadte ud af eventyret. De kunne derefter nyde lodsernes forplejning på Hävringe til stormen havde lagt sig.

I dombogen i tvistemål, tingsrätten i Nyköping den 7. december 1931 kunne man læse kaptajnens sluterklæring.

”Årsagen til grundstødningen beror, ifølge min opfattelse, dels på stormen og den hårde sø, som gjorde, at fartøjet blev kastet ud af kurs, dels på det begsorte mørke. Ifølge gældendelov anmoder jeg hermed om lov til åbent og frit at erklære, at jeg selv, mit rederi og min besætning er uden ansvar i den hændte ulykke.” 

Dykning på Betty

Efter ca. en times sejlads med dykkebåden Rebell nærmer vi os stedet. Spændingen er som altid i top når et nyt vrag skal besøges. Dræget smides i vandet og vi rammer vraget perfekt. Sigten er helt ok og der er denne mystiske grønne farve i vandet som kun Østersøen har.

Ud af disen dukker agterstavnen og styrehuset med en knækket mast op, og det er helt klart en fordel at have flere referencepunkter end dræget på vej ned. Styrehuset bliver undersøgt og det er ret let fordi det egentlig bare er taget og væggenes skelet, som er tilbage, så man har frit udsyn mod åbent vand hele tiden. Vi svømmer fremad og lyser ned i lastrummene og inspicerer et stort spil som står på dækket. Ifølge udsagn skal man kunne svømme igennem vraget fra for til agter gennem lastrummene, men da vi ikke...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også

Få viden, inspiration og oplevelser